XML
35

Zarządzenie Nr 35/2013
Wójta Gminy Jednorożec
z dnia 17 kwietnia 2013 roku
w sprawie: wprowadzenia w Urzędzie Gminy Jednorożec zasad ( polityki) rachunkowości i zakładowego planu kont oraz ustalenia instrukcji kontroli i obiegu dokumentów księgowych dla celów realizacji projektu pn. „Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach PRIORYTETU VII „Tworzenie i poprawa warunków dla rozwoju kapitału ludzkiego” Działania 7.2. „Infrastruktura służąca edukacji” REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO 2007-2013 oraz środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej
 
Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości         ( Dz. U. 2013 poz. 330) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz. U. 2013 poz. 289), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103) w związku z przystąpieniem przez Gminę Jednorożec do realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007 -2013 oraz ze środków Funduszu Kultury Fizycznej pn.„Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec” zarządzam, co następuje:

§ 1.
1. Ustalam zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych i zakładowy plan kont dla budżetu gminy i jednostki – Urzędu Gminy Jednorożec obowiązujący przy realizacji projektu pn.„Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec” w brzmieniu załącznika Nr 1.
2. Obsługę księgową Projektu realizuje jednostka - Urząd Gminy Jednorożec.
 
§ 2.
Wprowadzam instrukcję kontroli i obiegu dokumentów księgowych dla projektu pn.„Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec” w brzmieniu załącznika Nr 2.
§ 3.
 
Traci moc Zarządzenie Nr 80/2010 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 16 grudnia 2010 roku z późn. zm.
§ 4.
Wykonanie Zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy .
 
§ 5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
            Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 35/2013
Wójta Gminy Jednorożec
z dnia 17 kwietnia 2013 roku           
 
Zasady prowadzenia rachunkowości i zakładowy plan kont obowiązujący przy realizacji projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007 -2013 oraz ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej pn.Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”, zwanego w dalszej części Projektem.
Niniejsze zasady prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Gminy Jednorożec zostały opracowane na podstawie następujących przepisów prawa:
·         Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2013 poz. 330);
·         Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm );
·         Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz. U. 2013 poz. 289)
·         Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20 poz. 103);
·         Umowa Nr RPMA.07.02.00-14-166/09-00 o dofinansowanie projektu „Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach PRIORYTETU VII „Tworzenie i poprawa warunków dla rozwoju kapitału ludzkiego” Działania 7.2. „Infrastruktura służąca edukacji” REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO 2007-2013;
·         Umowa Nr 2148/1447/FRKF/T/10 na dofinansowanie zadania inwestycyjnego ze środków Funduszu Kultury Fizycznej zawarta dnia 29.11.2010 roku w Warszawie, pomiędzy Ministrem Sportu i Turystyki a Gminą Jednorożec.
 
Rozdział I
Zasady ogólne prowadzenia ksiąg rachunkowych.
 
§ 1.
Projekt pn. „Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec” jest realizowany przez Gminę Jednorożec.
§ 2.
1. Księgi rachunkowe dla projektu prowadzone są w siedzibie jednostki tj. w Urzędzie Gminy Jednorożec, w sposób rzetelny i jasno przedstawiający sytuację majątkową i finansową Projektu, w języku polskim i w walucie polskiej.
2. Rokiem obrotowym jest okres roku kalendarzowego od 1 stycznia do 31 grudnia.
Okresem sprawozdawczym są poszczególne miesiące za które sporządza się sprawozdania budżetowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 3.
Dla realizacji Projektu prowadzi się wyodrębnioną ewidencję księgową (odrębny rejestr) dla której kodem jest nazwa projektu. Księgi rachunkowe dla projektów prowadzone są techniką komputerową za pomocą systemu Księgowość Budżetowa i planu wyprodukowanego przez firmę INFO-SYSTEM Roman i Tadeusz Groszek s.j. 05-120 Legionowo, ul. Piłsudskiego 31/240. Opis działania programu znajduje się w instrukcji eksploatacji programu. Każdy użytkownik programu posiada indywidualne hasło zabezpieczające dostęp do wprowadzania danych.
 
Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów zaewidencjonowanych dowodów księgowych, obrotów i sald, które tworzą:
- dziennik,
- konta księgi głównej,
- konta ksiąg pomocniczych ( ewidencja analityczna prowadzona w przekroju
 klasyfikacji budżetowej).
- zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych.
Podstawę zapisów w księgach rachunkowych stanowią dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane „dowodami źródłowymi”. Zapisy zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych ujmuje się chronologicznie, na podstawie dowodów księgowych:
- zewnętrznych (faktury, rachunki, wyciągi bankowe)
- wewnętrznych (dowodów PK - polecenie księgowania, nota księgowa).
Podstawą zapisów w księgach w przypadku umów zlecenia, umów o dzieło są rachunki
wystawione przez zleceniobiorców i wykonawców opisane i zaakceptowane przez osoby
upoważnione.
§ 4.
Dochody i wydatki budżetowe klasyfikuje się według:
- działów, rozdziałów – określających rodzaj działalności,
- paragrafów – określających rodzaj dochodu lub wydatku, zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową.
Wydatki ponoszone w ramach Projektu muszą być realizowane:
- zgodnie z przyjętym budżetem Projektu,
- w sposób celowy i oszczędny,
- umożliwiający terminową realizację zadań,
- w wysokościach i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań,
- zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych.
 
Budżet Projektu realizowany jest w klasyfikacji:
Dział 801 – Oświata i wychowanie
Rozdział 80195 – Pozostała działalność
Rozdział II
Zasady księgowania dochodów i wydatków projektu
§ 1.
Dla realizacji Projektu zostały wyodrębnione księgi rachunkowe dla których kodem jest nazwa RPO – Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec. Na potrzeby księgowości projektu zostaje wprowadzona wyodrębniona ewidencja poprzez wyodrębnienie dodatkowych kont analitycznych w połączeniu z już istniejącymi kontami syntetycznymi, określonymi w Zarządzeniem Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia      5 czerwca 2012 roku w sprawie ustalenia dokumentacji określającej: zasady prowadzenia rachunkowości, zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy w Jednorożcu, plan kont dla budżetu Gminy Jednorożec, zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych i ochrony danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisach, oraz zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, instrukcję inwentaryzacji a także instrukcję gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Jednorożcu.
Dla realizacji Projektu zostały otwarte wyodrębnione rachunki bankowe w Banku Spółdzielczym w Przasnyszu odział w Jednorożcu:
1.      Rachunek o Nr 52 8924 0007 0011 7489 2002 0145 -Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec” - RPO zaliczka,
2.      Rachunek o Nr 25 8924 0007 0011 7489 2002 0146Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec” – RPO refundacja poniesionych wydatków i środki własne.
3.      Rachunek o Nr 42 8924 0007 0011 7489 2002 0131Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec” – środki Ministerstwa Sportu i Turystyki
 
Konta organu
Dla realizacji Projektu w organie zostały wyodrębnione konta księgowe dla których wyznacznikiem jest nr „6”
Konto syntetyczne
Nazwa konta syntetycznego
Konto analityczne
Nazwa konta analitycznego
222
Rozliczenie dochodów budżetowych
222-6
Rozliczenie dochodów budżetowych
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
 
 
222-6-1
Środki własne (kapitalizacja odsetek)
223
Rozliczenie wydatków budżetowych
223-6
Rozliczenie wydatków budżetowych
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
 
 
223-6-1
Środki własne
 
 
223-6-2
Środki Ministerstwa Sportu i Turystyki
 
 
223-6-3
Zaliczka RPO
 
 
223-6-4
Refundacja środków RPO
240
Pozostałe rozrachunki
240-6
Pozostałe rozrachunki
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
901
Dochody budżetu
901-6
Dochody budżetu
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
 
 
901-6-1
Środki własne
 
 
901-6-2
Środki Ministerstwa Sportu i Turystyki
 
 
901-6-3
Zaliczka RPO
 
 
901-6-4
Refundacja środków RPO
902
Wydatki budżetu
902-6
Wydatki budżetu
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
 
 
902-6-1
Środki własne
 
 
902-6-2
Środki Ministerstwa Sportu i Turystyki
 
 
902-6-3
Zaliczka RPO
 
 
902-6-4
Refundacja środków RPO
961
Wynik wykonania budżetu
961-6
Wynik wykonania budżetu
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
 
Operacje:
1. Przekazanie środków z rachunku budżetu ( wkład własny) na realizację projektu na  wyodrębniony rachunek bankowy przy Urzędzie Gminy, na podstawie WB
Wn 223-6-1 Ma 133,
2. Wpływ dotacji rozwojowej na wyodrębniony przy urzędzie rachunek bankowy - zaliczka RPO na podstawie PK
Wn 223-6-3 Ma 901-6-3,
3. Wpływ środków z tytułu refundacji środków RPO na rachunek budżetu na podstawie WB
 Wn 133 Ma 901-6-4,
4. Wpływ środków z Ministerstwa Sportu i Turystyki na wyodrębniony przy urzędzie rachunek bankowy na podstawie PK
 Wn 223-6-2 Ma 901-6-2,
5.Przeksięgowanie zrealizowanych wydatków na postawie miesięcznego sprawozdania RB-28 S sporządzonego przez jednostkę – Urząd Gminy ( dokument księgowy PK)
Wn 902-6-1 Ma 223-6-1 środki własne
Wn 902-6-2 Ma 223-6-2 środki Ministerstwa Sportu i Turystyki
Wn 902-6-3 Ma 223-6-3 zaliczka
Wn 902-6-4 Ma 223-6-4 refundacja środków RPO
6. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów na postawie miesięcznego sprawozdania RB-27 S sporządzonego przez jednostkę – Urząd Gminy ( dokument księgowy PK)
Wn 222-6-1 Ma 901-6-1 środki własne (kapitalizacja odsetek)
7. Wpływ środków z tytułu dochodów na rachunek budżetu na podstawie WB
Wn 133 Ma 222-6-1 środki własne
8. Przeksięgowanie poniesionych w ciągu roku wydatków budżetowych pod datą 31.12  (dokument księgowy PK)
Wn 961-6 Ma 902-6-1,
Wn 961-6 Ma 902-6-2,
Wn 961-6 Ma 902-6-3,
Wn 961-6 Ma 902-6-4,
9. Przeniesienie zrealizowanych w ciągu roku dochodów budżetowych pod datą 31.12 (dokument księgowy PK)
Wn 901-6-1 Ma 961-6,
§ 2.
Na potrzeby realizacji projektu w jednostce tworzy się odrębne księgi w programie Księgowość budżetowa i plan pod nazwą „Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”.
 
 
 
 
 
Plan kont dla jednostki – Urzędu Gminy
Konto syntetyczne
Nazwa konta syntetycznego
Konto analityczne
Nazwa konta analitycznego
011
Środki trwałe
011-6
Środki trwałe
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
071
Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
071-6
Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
080
Środki trwałe w budowie (inwestycje)
080-6
Środki trwałe w budowie (inwestycje)
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
130
Rachunek bieżący jednostki
130-6
Rachunek bieżący jednostki
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
 
 
130-6-1
Wkład własny
 
 
130-6-2
Środki Ministerstwa Sportu i Turystyki
 
 
130-6-3
Zaliczka RPO
 
 
130-6-4
Refundacja RPO
 
 
130-6-5
Kapitalizacja odsetek
201
Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
201-6/x
x- kontrahent
Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
222
Rozliczenie dochodów budżetowych
222-6
Rozliczenie dochodów budżetowych
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
 
 
222-6-1
Środki własne kapitalizacja odsetek
223
Rozliczenie wydatków budżetowych
223-6
Rozliczenie wydatków budżetowych
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
 
 
223-6-1
Środki własne
 
 
223-6-2
Środki Ministerstwa Sportu i Turystyki
 
 
223-6-3
Zaliczka RPO
 
 
223-6-4
Refundacja środków RPO
240
Pozostałe rozrachunki
240-6
Pozostałe rozrachunki
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
400
Amortyzacja
400-6
Amortyzacja
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
401
Zakup materiałów i wyposażenia
401-6
Zakup materiałów i wyposażenia
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
750
Przychody finansowe
750-6
Przychody finansowe
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
800
Fundusz jednostki
800-6
Fundusz jednostki
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
810
Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
810-6
Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
860
Wynik finansowy
860-6
Wynik finansowy
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
975
Wydatki strukturalne
975-6
Wydatki strukturalne
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
980
Plan finansowy wydatków budżetowych
980-6
Plan finansowy wydatków budżetowych
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
998
Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
998-6
Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
999
Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
999-
Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec”
Operacje:
1. Wpływ dotacji rozwojowej na wyodrębniony rachunek bankowy – refundacja RPO na podstawie WB
Wn 130-6-4 Ma 240-6
2. Przelew środków z rachunku refundacji na rachunek budżetu na podstawie WB
Wn 240-6 Ma 130-6-4
3.Wpływ środków na wyodrębniony rachunek bankowy przy Urzędzie Gminy – (wkład własny) na podstawie WB
Wn 130-6-1 Ma 223-6-1
4.Wpływ środków na wyodrębniony rachunek bankowy przy Urzędzie Gminy – (zaliczka RPO) , na podstawie WB
Wn 130-6-3 Ma 223-6-3
5.Wpływ środków na wyodrębniony rachunek bankowy przy Urzędzie Gminy – (środki Ministerstwa Sportu i Turystyki) , na podstawie WB
Wn 130-6-2 Ma 223-6-2
6. Zaksięgowanie faktury/ rachunku poniesionych kosztów w ramach projektu
a) koszty majątkowe
Wn 080-6 Ma 201-6/X,
Równoległy zapis Wn 810 - 6 Ma 800-6
b) koszty bieżące
Wn 401-6 Ma 201-6/X
7. Zapłata faktury/ rachunku od wykonawców ( wydatki bieżące i majątkowe) na podstawie WB:
Wn 201-6/X Ma 130-6-1 wkład własny
Wn 201-6/X Ma 130-6-2 środki Ministerstwa Sportu i Turystyki
Wn 201-6/X Ma 130-6-3 zaliczka RPO
8. Przeksięgowanie zrealizowanych wydatków na postawie miesięcznego sprawozdania RB-28 S sporządzonego przez jednostkę – Urząd Gminy ( dokument księgowy PK)
Wn 223-6-1 Ma 800-6  wkład własny
Wn 223-6-2 Ma 800-6 środki Ministerstwa Sportu i Turystyki
Wn 223-6-3 Ma 800-6 zaliczka RPO
9. Przyjęcie do eksploatacji środka trwałego na podstawie OT
Wn 011-6 Ma 080-6
10. Przeksięgowanie na koniec roku obrotowego wielkości konta 810 na podstawie PK
Wn 800-6 Ma 810-6
11. Naliczenie odsetek na wyodrębnionym rachunku bankowym na podstawie WB
Wn 130-6-5 Ma 750-5
12. Przekazanie odsetek na rachunek budżetu na podstawie WB
Wn 222-6 Ma 130-6-5
13. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów na postawie miesięcznego sprawozdania RB-27S sporządzonego przez jednostkę – Urząd Gminy ( dokument księgowy PK)
Wn 800-6 Ma 222-6
14. Zaksięgowanie rocznej amortyzacji środków trwałych
Wn 400-6 Ma 071-6
15. Przeksięgowanie sald na dzień 31.12. na konto 860 – Wynik finansowy
Wn 750-6 Ma 860-6
Wn 860-6 Ma 401-6
Wn 860-6 Ma 400-6
16. Przeksięgowanie wyniku finansowego za rok ubiegły
Wn 860-6 Ma 800-6
Wn 800-6 Ma 860-6
§ 3.
Przyjmuje się dla celów niniejszego zarządzenia opisy funkcjonowania kont określone w Zarządzeniu Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku w sprawie ustalenia dokumentacji określającej: zasady prowadzenia rachunkowości, zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy w Jednorożcu, plan kont dla budżetu Gminy Jednorożec, zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych i ochrony danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisach, oraz zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, instrukcję inwentaryzacji a także instrukcję gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Jednorożcu.
§ 4.
Do konta 130 prowadzona jest analityka wg podziałek klasyfikacji budżetowej, gdzie 4 cyfra paragrafu oznacza:
7 – kwoty wydatku pokrywanej ze środków dotacji rozwojowej,
9 – kwoty wydatku pokrywanej ze środków budżetu gminy oraz ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
            Załącznik Nr 2
do Zarządzenia Nr 35/2013
Wójta Gminy Jednorożec
z dnia 17 kwietnia 2013 roku
Instrukcja sporządzania, kontroli i obiegu dokumentów księgowych dla projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007 -2013 oraz ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki dotycząca realizacji zadania pn. Poprawa warunków edukacyjnych dzieci i młodzieży w Gminie Jednorożec, zwanego w dalszej części Projektem.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1.      Instrukcja określa zasady przeprowadzania kontroli obiegu dokumentów finansowo – księgowych w ramach realizowanego projektu.
2.      Instrukcja została sporządzona na podstawie wypracowanych i sprawdzonych przez praktykę rozwiązań w zakresie organizacji, kontroli, obiegu i archiwizacji dokumentów księgowych na podstawie przepisów prawnych:
·         Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.)
·         Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm );
3.      W sprawach nieuregulowanych niniejszą Instrukcją stosuje się przepisy obowiązujące w Urzędzie Gminy Jednorożec.
Rozdział II
Dowody księgowe
§ 2.
1.      Wszystkie operacje gospodarcze muszą być udokumentowane odpowiednimi dowodami księgowymi (dowodami źródłowymi).
2.      Dowód księgowy jest dokumentem stwierdzającym dokonanie operacji gospodarczej lub finansowej w określonym czasie i miejscu i stanowi podstawę do zaksięgowania go w wyodrębnionej ewidencji księgowej realizowanego projektu.
3.      Dowody księgowe powinny być rzetelne, zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej którą dokumentują, powinny być kompletne i bez błędów rachunkowych. Dowód księgowy powinien zawierać:
·         nazwę i adres wystawcy i odbiorcy dowodu księgowego,
·         datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
·         nazwę operacji gospodarczej oraz jej wartość, ilość i cenę jednostkową,
·         podpis wystawcy i odbiorcy dowodu lub osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki majątkowe,
·         numer dowodu księgowego,
·         potwierdzenie zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez nadanie numeru ewidencji księgowej oraz wskazanie miesiąca księgowania, a także kont księgowych, na których dokonano zapisów.
4.      Dowody księgowe nie mogą posiadać wad i błędów. Błędy w dowodach źródłowych zewnętrznych – obcych i własnych – można korygować tylko innym dokumentem zawierającym sprostowanie. Błędy w dowodach wewnętrznych mogą być poprawione przez skreślenie w sposób umożliwiający odczytanie skreślonej treści, wpisanie poprawionej i opatrzenie jej datą i podpisem osoby dokonującej poprawki.
5.      Dowód księgowy winien spełniać funkcję:
1) dokumentu – prawidłowo wystawiony dowód księgowy jest dokumentem w rozumieniu prawa – dowody księgowe wchodzą do zbioru dokumentów,
2) dowodową – opisane w nim operacje gospodarcze i finansowe rzeczywiście nastąpiły w określonym miejscu i czasie, w wymiarze wartościowym lub ilościowym – dowód w sensie prawa materialnego,
3) księgową – jest podstawą księgowania,
4) kontrolną – pozwala na kontrolę analityczną/źródłową dokonanych operacji gospodarczych i finansowych.
§ 3.
1.      Dokumenty księgowe własne są wystawiane przez upoważnionych do tego pracowników.
2.      Dowody obce/faktury, rachunki/ wpływające do Urzędu Gminy są przyjmowane przez upoważnionych do tego pracowników, a następnie przekazywane do księgowości.
3.      Dowodami dokumentującymi zakupy materiałów, towarów i usług są: zamówienia, umowy, zlecenia wykonania usługi, dowody wydania towaru, rachunki, faktury VAT.
4.      Do księgowania przekazuje się kompletne dokumenty dotyczące zakupu towarów i usług.
5.      Dokumenty potwierdzające dokonane zakupy w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych powinny dodatkowo zawierać elementy wymienione w tej ustawie.
6.      Umowy, zamówienia, zlecenia sporządzają komórki merytoryczne. Kopie umowy, zlecenia, zamówienia powinny być przekazane do księgowości bezpośrednio po jej akceptacji i podpisaniu. Realizacja umowy zakupu towarów lub usług jest dokonywana w oparciu o komplet dokumentów uzasadniających wybór dostawcy.
7.      Sprostowania i korekty w zakresie błędów merytorycznych i rzeczowych dokonywane są przez komórki merytoryczne za pomocą pism wyjaśniających lub not korygujących. Błędy rachunkowe korygowane są przez księgową za pomocą polecenia księgowania.
8.      Zapłata za dostarczone towary i usługi dokonywana jest na podstawie zaakceptowanych do płatności rachunków i faktur, przelewem bankowym lub gotówką w kasie urzędu.
Rozdział III
Kontrola dowodów księgowych
§ 4.
1.      Każdy dowód księgowy powinien być sprawdzony przed dokonaniem realizacji kasowej lub bankowej. Kontrola dokumentów księgowych ma na celu ustalenie prawidłowości, zgodności z przepisami normującymi budowę dokumentów, samych dokumentów oraz prawidłowości operacji gospodarczych, których te dokumenty dotyczą.
2.      Sprawdzenia dowodów księgowych dokonuje się pod względem merytorycznym i formalno – rachunkowym.
§ 5.
1.      Sprawdzenie pod względem merytorycznym dowodów księgowych polega na sprawdzeniu rzetelności zawartych w nich danych, celowości, gospodarności i legalności operacji gospodarczych, a także na stwierdzeniu, że dowody zostały wystawione przez właściwe jednostki.
 
2.      Kontrola merytoryczna polega w szczególności na sprawdzeniu:
o    Czy dokument został wystawiony przez właściwy podmiot,
o    Czy operacji gospodarczej dokonały osoby do tego upoważnione,
o    Czy planowana operacja gospodarcza znajduje potwierdzenie w założeniach zatwierdzonego planu finansowego,
o    Czy dokonana operacja gospodarcza była celowa, tj. czy była zaplanowana do realizacji w okresie w którym została dokonana,
o    Czy dane zawarte w dokumencie odpowiadają rzeczywistości,
o    Czy na wykonanie operacji gospodarczej została zawarta umowa o pracę lub wykonawstwo usługi, umowa o dostawy, względnie czy złożono zamówienie zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie udzielania zamówień publicznych,
o    Czy zastosowane stawki i ceny są zgodne z zawartymi umowami.
2.      Przygotowanie dokumentu do kontroli merytorycznej przez upoważnione osoby dokonuje pracownik merytoryczny zajmujący się realizacją projektu.
Przygotowanie dokumentu polega na:
1.      Opisie dokumentu:
·         numer umowy
·         nazwę projektu, numer kancelaryjny projektu, numer rejestracyjny projektu,
·         informację, że projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki;
·         kategorię interwencji wydatków strukturalnych,
·         kwota wydatku netto, podatek VAT, wydatek brutto, wysokość dofinansowania, wysokość środków własnych,
·         wskazanie propozycji harmonogramu rzeczowo-finansowego,
2.      opisie operacji gospodarczej:
o    nazwa wydatku oraz z jakiego tytułu wynika (nr umowy, zlecenia z dnia)
o    potwierdzenie dokonania operacji gospodarczej zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych
3.      Kontroli merytorycznej dokonują wyłącznie osoby upoważnione przez kierownika jednostki.
 
 
§ 6.
1.      Kontrola formalno – rachunkowa polega w szczególności na sprawdzeniu czy:
·         dowód posiada cechy wymienione w § 2 i § 3 załącznika,
·         czy dokonano kontroli merytorycznej.
2.      Zadaniem kontroli formalno – rachunkowej jest niedopuszczenie do zaksięgowania dokumentu posiadającego wady formalne i merytoryczne.
3.      Kontroli formalno – rachunkowej dokonuje pracownik księgowości.
4.      Kontrolujący w dowód wykonania kontroli formalno – rachunkowej zamieszcza na
      odwrocie dokumentu klauzulę stwierdzającą datę dokonania kontroli i własnoręczny
      podpis.
5.      Do kontrolującego pod względem formalno – rachunkowym należy również przygotowanie dowodu księgowego do zatwierdzenia do zapłaty, poprzez wprowadzenie klauzuli zatwierdzającej kwotę na którą opiewa dowód, liczbą i słownie, oraz kwalifikuje do ujęcia w księgach rachunkowych. Dekretacji dokumentu dokonuje pracownik księgowości budżetowej lub skarbnik Gminy.
§ 7.
1.      Sprawdzony pod względem merytorycznym i formalno – rachunkowym dokument jest podstawą stwierdzenia celowości, legalności oraz gospodarności operacji gospodarczej, której dotyczy. Wójt Gminy Jednorożec oraz Skarbnik lub upoważnione osoby zatwierdzają do realizacji (zapłaty) dokument księgowy.
2.      Podpis głównego księgowego na pieczęci zatwierdzającej oznacza dokonanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczej i finansowej z planem finansowym.
3.      Wzory podpisów osób upoważnionych do kontroli merytorycznej, formalno – rachunkowej oraz zatwierdzania dokumentów umieszcza się w karcie wzorów podpisów stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji.
ROZDZIAŁ IV
Archiwizacja dokumentów księgowych związanych z realizacją projektu
1.      Do czasu zakończenia projektu akta spraw przechowywane są w Urzędzie Gminy, w odpowiednio zamkniętych, oznaczonych segregatorach, teczkach i skoroszytach.
2.      Po zakończeniu realizacji projektu akta należy przekazać do archiwum zakładowego, gdzie należy je przechowywać przez okres 10 lat.
3.      Oryginalne dowody księgowe będące podstawą zapisów w księgach rachunkowych znajdują się w księgowości Referatu Finansów i Budżetu Urzędu Gminy.
4.      Za dokumentację dotyczącą projektu odpowiada pracownik zajmujący się realizacją projektu.
ROZDZIAŁ V
Obieg dokumentów księgowych
Drogę dokumentów od chwili otrzymania bądź sporządzania do momentu ich dekretacji i przekazania do księgowania określa „Obieg dokumentów”, który winien odbywać się drogą najkrótszą i najszybszą.
 
dokument
Osoba przyjmująca/sporządzająca
zadanie
Termin i miejsce przekazania
Korespondencja wychodząca i przychodząca dotycząca zmian w projekcie
Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju
Wprowadzanie zmian w budżecie projektu
Niezwłocznie po sporządzeniu
- instytucja pośrednicząca
- kserokopia – księgowość projektu
Umowy, zlecenia
Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju
Zakup towarów i usług
Niezwłocznie po zawarciu i podpisaniu – księgowość projektu
Faktury, rachunki za zakupione towary i usługi
1. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju
 
2. księgowość
1. opis dokumentu i kontrola pod względem merytorycznym
2. kontrola pod względem formalnym i rachunkowym, zatwierdzenie do zapłaty
Do 2 dni od dnia otrzymania dowodu
- referat finansów i budżetu
Zapłacone faktury i rachunki
 
Księgowość
1.Dekretacja na kontach analitycznych,
2.Ujęcie w księgach rachunkowych projektu
 
Oryginał – referat finansów i budżetu
Rachunki wg umów zlecenie
1 Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju
 
2. Księgowość
1. Opis dokumentu oraz kontrola pod względem merytorycznym
2.Sprawdzenie pod względem formalno – rachunkowym, zatwierdzenie do zapłaty, sporządzenie przelewu, dekretacja na kontach analitycznych, ujęcie w księgach rachunkowych
 
 
Oryginał – referat finansów i budżetu
Polecenia księgowania
Księgowość
Refundacja wydatków poniesionych z rachunku bieżącego budżetu
Oryginał - referat finansów i budżetu
Sprawozdania z wykonania wydatków Rb28
Księgowość
Miesięczne sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetowych projektu
Niezwłocznie po sporządzeniu
Referat finansów i budżetu -
Skarbnik Gminy
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Załącznik Nr 1 do Instrukcji
Karta wzorów podpisu
1. Osoby upoważnione do kontroli merytorycznej
Michał Lorenc
Wójt Gminy Jednorożec
Magdalena Bakuła
Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju
2. Osoby upoważnione do kontroli formalno - rachunkowej
Magdalena Kucińska
Skarbnik Gminy
Justyna Czapiga
Inspektor ds. księgowości budżetowej
Anna Piotrak
Podinspektor ds. księgowości budżetowej
 
3.      Osoby upoważnione do zatwierdzania dowodu do wypłaty
Michał Lorenc
Wójt Gminy Jednorożec
Lilla Zabielska
Sekretarz Gminy
Magdalena Kucińska
Skarbnik Gminy
Justyna Czapiga
Inspektor ds. księgowości budżetowej
 
 
 
 
 

Podmiot publikującyUrząd Gminy w Jednorożcu
WytworzyłMagdalena Kucińska - Skarbnik2013-04-17
Publikujący Krzysztof Nizielski - Administrator BIP 2013-07-02 11:43