XML
54/2016
Zarządzenie Nr 54/2016
Wójta Gminy Jednorożec
z dnia 20 lipca 2016 roku
w sprawie: wprowadzenia w Urzędzie Gminy Jednorożec zasad ( polityki) rachunkowości i zakładowego planu kont oraz ustalenia instrukcji kontroli i obiegu dokumentów księgowych dla celów realizacji projektu pn. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec” w RAMACH PROGRAMU ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA 2014-2020 związanego z realizacją operacji typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w ramach poddziałania  „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”

 
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. 2013 poz. 330 z późn zm.[1]) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2013 poz. 289, Dz.U. 2015 poz. 1954), Rozporządzenia Ministra Finansów  z dnia 16 stycznia 2014 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2016, poz. 1015) w związku z przystąpieniem przez Gminę Jednorożec do realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 - 2020 pn. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”
§ 1.
Ustalam zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych, zakładowy plan kont dla budżetu gminy i jednostki – Urzędu Gminy Jednorożec oraz ustalenia instrukcji kontroli i obiegu dokumentów księgowych dla celów realizacji projektu ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 pn. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”  w brzmieniu załącznika Nr 1.
§ 2.
Wykonanie Zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy Jednorożec
/-/ Krzysztof Stancel
 
 
                                                                                Załącznik Nr 1
                                                                   do Zarządzenia Nr 54/2016
                                                                   Wójta Gminy Jednorożec
                                                                z dnia 20 lipca 2016 roku
 
Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych, zakładowy plan kont dla budżetu gminy i jednostki – Urzędu Gminy Jednorożec oraz ustalenia instrukcji kontroli i obiegu dokumentów księgowych dla celów realizacji projektu pn.
„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”
W RAMACH PROGRAMU ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA 2014 - 2020
poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”
 
DOTYCZY REALIZACJI PROJEKTU:
Nr umowy o przyznaniu pomocy 00009-65151-UM0700519/16
Projekt realizowany przez Urząd Gminy w Jednorożcu – jednostkę Gminy Jednorożec
 
 
 
Dział 600 – Transport i łączność
Rozdział 60016 – Drogi publiczne gminne
według układu wykonawczego budżetu gminy
 
 
  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
  1. Pomoc finansowa przyznana umową 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15 lipca 2016 roku w kwocie 444.718,00 zł na realizację zadania pn. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
  2. Beneficjentem i realizatorem zadania jest Gmina Jednorożec.
  1. Instrukcja określa zasady rachunkowości obowiązujące w Urzędzie Gminy                        w Jednorożcu, zwanym w dalszej części „Urzędem” przy realizacji projektu                      pn. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
  1. Dla realizowanego Projektu stosuje się zasady rachunkowości zawarte w Zarządzeniu Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku w sprawie ustalenia dokumentacji określającej: zasady prowadzenia rachunkowości, zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy w Jednorożcu, plan kont dla budżetu Gminy Jednorożec, zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych i ochrony danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisach, oraz zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, instrukcję inwentaryzacji a także instrukcję gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Jednorożcu z późn. zm. oraz zasady zawarte w niniejszym zarządzeniu.
  2. Instrukcja została sporządzona na podstawie wypracowanych i sprawdzonych przez praktykę rozwiązań w zakresie organizacji, kontroli, obiegu i archiwizacji dokumentów księgowych na podstawie przepisów prawnych:
  1. Sprawy nieuregulowane niniejszą Instrukcją zostały uregulowane odrębnymi zarządzeniami kierownika jednostki.
Celem opracowania niniejszej dokumentacji jest:  
  1. ZASADY EWIDENCJI KSIĘGOWEJ
1. Księgi rachunkowe projektu pn. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec” prowadzone są w Urzędzie Gminy w Jednorożcu, zgodnie z polityką rachunkowości budżetowej oraz zakładowym planem kont zgodnie z Zarządzeniem Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku w sprawie ustalenia dokumentacji określającej: zasady prowadzenia rachunkowości, zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy w Jednorożcu, plan kont dla budżetu Gminy Jednorożec, zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych i ochrony danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisach, oraz zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, instrukcję inwentaryzacji a także instrukcję gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Jednorożcu z późn. zm.
2. Rokiem budżetowym jest okres roku kalendarzowego od 1 stycznia do 31 grudnia. Okresem sprawozdawczym są poszczególne miesiące, w których sporządza się sprawozdania budżetowe na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia              16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2016 poz. 1015).
3. Do realizacji Projektu pn. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec” zostanie otwarty wyodrębniony rachunek bankowy na którym gromadzone będą środki własne oraz środki PROW, na pokrycie kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją projektu oraz koszty niekwalifikowane.
4. Dochody, których źródłem są środki pomocy finansowej (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020) otrzymane przez gminę zalicza się do działu 600 – Transport i łączność, rozdziału 60016 – drogi gminne , 625 – Dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ustawy, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z czwartą cyfrą „8”.
5. Wydatki Projektu realizowane są w ramach planu finansowego Urzędu Gminy. Wydatki zalicza się do 600 – Transport i łączność, rozdziału 60016 – drogi gminne, paragrafu 605 - Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych, z czwartą cyfrą „8” dla wydatków, których źródłem finansowania jest pomoc finansowa (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020), z końcówką „9” dla wydatków, których źródłem finansowania są środki własne gminy.
6. Dowody księgowe nie mogą posiadać wad i błędów. Błędy w dowodach źródłowych zewnętrznych – obcych i własnych – można korygować tylko innym dokumentem zawierającym sprostowanie. Błędy w dowodach wewnętrznych mogą być poprawiane przez skreślenie w sposób umożliwiający odczytanie skreślonej treści, wpisanie poprawionej i opatrzenie jej datą i podpisem osoby dokonującej poprawki.
7. Rachunkowość Projektu prowadzona jest w księgach Urzędu Gminy przy pomocy systemu komputerowego. Księgi rachunkowe prowadzone są w sposób bieżący, przy zapewnieniu ich bezbłędności, rzetelności i sprawdzalności. Ewidencja operacji gospodarczych odbywa się na najniższym poziomie analityk przewidzianym w zdefiniowanym dalej planie kont przy użyciu programu komputerowego Finansowo – Księgowego „Księgowość budżetowa i plan” wyprodukowanego przez Usługi Informatyczne INFO-SYSTEM, Tadeusz i Roman Groszek, 05-119 Legionowo. Opis działania programu znajduje się w instrukcji eksploatacyjnej do programu. Program posiada hasło zabezpieczające dostęp do wprowadzania danych określone przez administratora programów. W programie występuje możliwość archiwizowania danych na magnetycznych nośnikach informacji (płyty CD).
Dziennik prowadzony jest w sposób następujący: Księga główna (konta syntetyczne) prowadzona jest w sposób spełniający następujące zasady: Księgi pomocnicze (konta analityczne) stanowią zapisy uszczegóławiające dla wybranych kont księgi głównej.
Konta pozabilansowe pełnią funkcję wyłącznie informacyjno – kontrolną. Zdarzenia na nich rejestrowane nie powodują zmian w składnikach aktywów i pasywów. Na kontach pozabilansowych obowiązuje zapis jednostronny, który nie podlega uzgodnieniu z dziennikiem ani innym urządzeniem ewidencyjnym. Ujmowane są na nich: 8. Prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej realizowane jest jak niżej:
ORGAN GMINY JEDNOROŻEC
W Księdze Organu Gminy Jednorożec zapisy księgowe dokonywane są na podstawie polecenia księgowania dla Projektu pn. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
W Księdze Organu Gminy Jednorożec prowadzi się wyodrębnioną ewidencję księgową w zakresie realizacji Projektu poprzez:  
 
Plan kont dla organu (BUDŻET GMINY)
Konto syntetyczne Nazwa konta syntetycznego Konto analityczne Nazwa konta analitycznego
140 Środki pieniężne w drodze
 
140-9 Środki pieniężne w drodze
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
222 Rozliczenie dochodów budżetowych 222-9 Rozliczenie dochodów budżetowych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
223 Rozliczenie wydatków budżetowych 223-9 Rozliczenie wydatków budżetowych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
    223-9-1 Rozliczenie wydatków budżetowych - udział własny (czwarta cyfra § 9)
    223-9-2 Rozliczenie wydatków budżetowych - PROW (czwarta cyfra § 8)
    223-9-3 Rozliczenie wydatków budżetowych - wydatki projektu niekwalifikowane, z czwartą cyfrą „0”,
901 Dochody budżetu 901-9 Dochody budżetu
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
    901-9-1 Dochody budżetu  - kapitalizacja odsetek
    901-9-2 Dochody budżetu  - środki PROW
902 Wydatki budżetu 902-9 Wydatki budżetu
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
    902-9-1 Wydatki budżetu  - wydatki projektu, wkład własny z czwartą cyfrą „9”,
    902-9-2 Wydatki budżetu  - wydatki projektu, środki PROW 2014-2020 z czwartą cyfrą „8”
    902-9-3 Wydatki budżetu  - wydatki projektu niekwalifikowane, z czwartą cyfrą „0”,
961 Wynik wykonania budżetu 961-9 Wynik wykonania budżetu
 
Opis księgowań w organie:
  1. Przekazanie środków własnych z rachunku Budżetu Gminy jako zasilenia wyodrębnionego rachunku bankowego założonego w banku prowadzącego obsługę bankową budżetu Gminy Jednorożec na uregulowanie rachunków wykonawcy ze środków własnych
  1. Wpływ środków z tytułu refundacji w wysokości dofinansowania ze środków PROW  na lata 2014-2020
  1. Przelew zrefundowanych środków PROW pokrytych ze środków własnych do budżetu Gminy Jednorożec
  1. Zwrot z jednostki Urzędu Gminy niewykorzystanej w roku budżetowym kwoty środków na wydatki
  1. Wpływ dochodów z tytułu kapitalizacji odsetek od środków na rachunku bankowym
  1. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów na podstawie miesięcznego sprawozdania Rb-27S sporządzonego przez jednostkę Urząd Gminy
  1. Przeksięgowanie zrealizowanych wydatków na podstawie miesięcznego sprawozdania Rb-28S sporządzonego przez jednostkę Urząd Gminy:
  1. Przeniesienie zrealizowanych w ciągu roku dochodów budżetu pod datą 31 grudnia
  1. Przeniesienie poniesionych w ciągu roku wydatków budżetu pod datą 31 grudnia:
JEDNOSTKA BUDŻETOWA – URZĄD GMINY
W Urzędzie Gminy prowadzi się wyodrębnioną ewidencję księgową w zakresie realizacji Projektu pn. „Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec” poprzez założenie: dla których wyznacznikiem jest: Dokumenty księgowe dotyczące Projektu podlegają wyodrębnieniu z ewidencji z uwagi na inny okres archiwizowania, jak również ze względów kontrolnych.
Zasilanie rachunku inwestycyjnego z Organu Gminy następować będzie w miarę występujących potrzeb.
Podstawą zaewidencjonowania zdarzenia gospodarczego będą dowody księgowe – oryginały.
Plan kont dla jednostki (URZĄD GMINY)
Konto syntetyczne Nazwa konta syntetycznego Konto analityczne Nazwa konta analitycznego
011 Środki trwałe 011-9 Środki trwałe
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
080 Środki trwałe w budowie (Inwestycje) 080-9 Środki trwałe w budowie (Inwestycje)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
    080-9-1 Środki trwałe w budowie (Inwestycje) – wkład własny
    080-9-2 Środki trwałe w budowie (Inwestycje)środki PROW
    080-9-3 Środki trwałe w budowie (Inwestycje)środki własne (czwarta cyfra „0”)
130 Rachunek bieżący jednostki 130-9 Rachunek bieżący jednostki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
    130-9-1 Rachunek bieżący jednostki  - środki własne (wkład własny)
    130-9-2 Rachunek bieżący jednostki - środki PROW
    130-9-3 Rachunek bieżący jednostki – kapitalizacja odsetek
201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami 201-9/x
x- kontrahent
Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
222 Rozliczenie dochodów budżetowych 222-9 Rozliczenie dochodów budżetowych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
    222-9-1 Rozliczenie dochodów budżetowych – kapitalizacja odsetek
    222-9-2 Rozliczenie dochodów budżetowych – środki PROW
223 Rozliczenie wydatków budżetowych 223-9 Rozliczenie wydatków budżetowych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
    223-9-1 Rozliczenie wydatków budżetowych - wkład własny (czwarta cyfra § 9)
    223-9-2 Rozliczenie wydatków środki PROW (czwarta cyfra § 8)
    223-9-3 Rozliczenie wydatków budżetowychwydatki niekwalifikowane (czwarta cyfra § 0)
 
240 Pozostałe rozrachunki 240-9 Pozostałe rozrachunki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
750 Przychody finansowe 750-9 Przychody finansowe
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
800 Fundusz jednostki 800-9 Fundusz jednostki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje 810-9 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
860 Wynik finansowy 860-9 Wynik finansowy
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
980 Plan finansowy wydatków budżetowych
 
 
 
980-9 Plan finansowy wydatków budżetowych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego 998-9 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich                  Nr 00009-65151-UM0700519/16 z dnia 15.07.2016 r. o przyznaniu pomocy„Przebudowa drogi gminnej – ulicy Zielonej w miejscowości Jednorożec”.
 
Opis księgowań w jednostce
1. Wpływ środków własnych na pokrycie wydatków finansowanych ze środków własnych podstawie WB
  1. Wpływ dochodów z tytułu kapitalizacji odsetek na rachunek bankowy na podstawie WB
  1. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów z tytułu kapitalizacji odsetek na podstawie miesięcznego sprawozdania Rb-27S na podstawie PK (polecenie księgowania)
  1. Księgowanie faktury / rachunku od wykonawców za roboty wykonane w ramach Projektu na podstawie oryginału faktury / rachunku:
  1. Zapłata faktury / rachunku za roboty na podstawie WB
równoczesny zapis WN 810-9/ MA 800-9
  1. Przeniesienie przychodów finansowych na koniec roku obrotowego na wynik finansowy na podstawie PK (polecenie księgowania):
  1. Przeksięgowanie w końcu roku równowartości środków budżetowych wydatkowanych na sfinansowanie Projektu WN 800-9/ MA 810-9
  2. Przeksięgowanie ujemnego wyniku finansowego za rok ubiegły (pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego) na fundusz na podstawie PK (polecenie księgowania)
  1. Przeksięgowanie dodatniego wyniku finansowego za rok ubiegły (pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego) na fundusz na podstawie PK (polecenie księgowania)
  1. Przelew dochodów z tytułu kapitalizacji odsetek na rachunek Budżetu Gminy na podstawie WB
  1. Zwrot do Budżetu Gminy niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków na wydatki na podstawie WB
  1. Księgowanie miesięcznego sprawozdania Rb – 28S z wykonania planu wydatków budżetowych Projektu na podstawie PK (polecenie księgowania):
  1. Przychód środków trwałych na podstawie dowodu OT – przyjęcie środków trwałych na podstawie PK (polecenie księgowania):
  1. Przeniesienie środków trwałych z wyodrębnionego rejestru Projektu do rejestru głównego Urzędu Gminy na podstawie PK (polecenie księgowania) – rejestr wyodrębniony
  1. Przeniesienie środków trwałych z wyodrębnionego rejestru do rejestru głównego Urzędu Gminy na podstawie PK (polecenie księgowania) – rejestr główny
  1. Wpływ refundacji wydatków kwalifikowanych operacji realizowanej w ramach PROW na lata 2014-2020 na podstawie WB
  1. Wpłata do budżetu Gminy dochodów z tytułu należnej refundacji środków (PROW na lata 2014-2020) wydatków budżetowych (przelew z rachunku Projektu na rachunek Budżetu)
  1. Zaangażowanie faktury, rachunku roku bieżącego w związku z realizacją Projektu (na podstawie polecenia księgowania, faktury, rachunku, wyciągu bankowego):
  1. Wyksięgowanie w roku bieżącym zaangażowania umowy, faktury, rachunku w związku z realizacją Projektu (na podstawie polecenia księgowania, faktury, rachunku, wyciągu bankowego), w związku ze zmniejszeniem wartości (zapis czerwony)
  1. Przeksięgowanie równowartości dokonanych w danym roku budżetowych wydatków budżetowych Projektu na podstawie PK (polecenie księgowania)
21. Wartość planu finansowego wydatków budżetowych na podstawie PK (polecenie księgowania): Koszty poniesione w latach poprzednich lub przed przyznaniem dofinansowania podlegają wyksięgowaniu na podstawie PK z ksiąg Urzędu Gminy z kont 800/080 i ewidencjonuje się w wyodrębnionej ewidencji dla projektu na podstawie PK :
080-9-1/800-9 koszty finansowane ze środków własnych,
080-9-2/800-9 koszty finansowane ze środków UE
PROCEDURY OBIEGU, KONTROLI I ARCHYWIZACJI DOKUMENTACJI FINANSOWEJ PROJEKTU
Za prawidłowe wykonanie Projektu odpowiedzialne są następujące osoby:
  1. w zakresie merytorycznym
  1. pod względem formalno – rachunkowym:
  1. w zakresie ewidencji operacji gospodarczych związanych z realizacją Projektu:
  1. w zakresie zgodności z ustawą Prawo Zamówień Publicznych:
5. W zakresie przygotowania wniosków o płatność:
  1. Nadzór finansowo – księgowy sprawuje Skarbnik Gminy.
 
KONTROLA DOWODÓW KSIĘGOWYCH
 
  1. DOWODY KSIĘGOWE ZEWNĘTRZNE
Wszelkie dowody stanowiące podstawę zapisów księgowych są poddawane kontroli. Kontrola ta ma na celu sprawdzenie oraz zbadanie pod względem legalności, rzetelności, celowości i gospodarności operacji gospodarczych i zdarzeń odzwierciedlonych w tych dowodach. W celu ustalenia czy dowód księgowy odpowiada stawianym wymogom, powinien być sprawdzony pod względem merytorycznym i formalno – rachunkowym.
 
Kontrola merytoryczna
  1. Sprawdzenie pod względem merytorycznym dowodów księgowych polega na sprawdzeniu rzetelności zawartych w nich danych, celowości, gospodarności
    i legalności operacji gospodarczych, a także na stwierdzeniu, że dowody zostały wystawione przez właściwe jednostki.
  1. Kontrola merytoryczna polega w szczególności na sprawdzeniu:
  1. Faktury wystawione przez wykonawcę w pierwszej kolejności poddawane są kontroli, przy której stwierdza się faktyczne wykonanie robót w zgodności z przedłożoną fakturą, potwierdzając: „Sprawdzono pod względem merytorycznym”, data i podpis.
Następnie pracownik merytoryczny oświadcza pisemnie na odwrocie dokumentu, że wykonane prace dotyczą umowy zawartej z wykonawcą potwierdzając podpisem.
W przypadku rozbieżności stanu faktycznego z rzeczywistym pracownik merytoryczny zwraca taki dokument wystawcy (bez opisu) i odrębnym pismem uzasadnia przyczyny zwrotu. Prawidłowo wystawione dokumenty pracownik merytorycznie odpowiedzialny za realizację danego projektu, po dołączeniu komisyjnego protokołu odbioru, ewentualnie innych wymaganych załączników, przekazuje niezwłocznie do Skarbnika lub upoważnionego przez Skarbnika pracownika księgowości budżetowej do dokonania kontroli formalno – rachunkowej przedkładanych faktur i rachunków.
Pracownik odpowiedzialny za zamówienia publiczne dokonuje zapisu, w jakim trybie prawa zamówień publicznych dokonano wyboru wykonawcy, potwierdzając podpisem.
Tak opisany dokument wpływa do Księgowości, gdzie poddawany jest kontroli pod względem formalno – rachunkowym.
 
Kontrola formalno-rachunkowa
  1. Kontrola formalno-rachunkowa polega w szczególności na sprawdzeniu czy:
  1. Zadaniem kontroli formalno-rachunkowej jest niedopuszczenie do zaksięgowania dokumentu posiadającego wady formalne i merytoryczne.
  1. Kontroli formalno-rachunkowej dokonują osoby upoważnione przez kierownika jednostki.
  1. Kontrolujący w dowód wykonania kontroli formalno-rachunkowej zamieszcza na odwrocie dokumentu klauzule stwierdzającą dokonanie kontroli, przez umieszczenie pieczęci „Sprawdzono pod względem formalno – rachunkowym”, a w szczególności umieszcza datę dokonania kontroli i własnoręczny podpis .
  1. Po zakończeniu czynności kontrolnych dowody księgowe uznane za prawidłowe są dekretowane, a następnie podlegają zatwierdzeniu.
  1. Do kontrolującego pod względem formalno-rachunkowym należy również:
Zatwierdzenia dokonują: Wójt i Skarbnik lub upoważnieni przez kierownika jednostki pracownicy.
  1. Sprawdzony pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym dokument jest podstawą stwierdzenia celowości, legalności oraz gospodarności operacji gospodarczej, której dotyczy i zatwierdzenia do realizacji księgowej /zapłaty/ przez główną księgową i kierownika jednostki. Kierownik jednostki może upoważnić osoby do zatwierdzania dowodów księgowych.
  1. Dokumenty, które nie spełniają wymienionych wymogów, nie mogą być ani zadekretowane, ani dopuszczone do ewidencji księgowej.
  1. Na każdej fakturze należy wskazać proporcję /udziału środków własnych i środków podlegających refundacji/.
  1. Po zatwierdzeniu pracownik księgowości budżetowej sporządza przelewy.
  1. Przygotowane dokumenty dostarcza do banku w celu dokonania płatności wykonawcom, zgodnie z harmonogramem płatności.
  1. Po otrzymaniu z banku wyciągu z rachunku bankowego projektu następuje zgodnie z dekretem księgowanie.
 
  1. DOWODY KSIĘGOWE WEWNĘTRZNE
Dowodem wewnętrznym jest dowód PK – polecenie księgowania. W przypadku braku pod wyciągiem bankowym dokumentu źródłowego sporządza się dowód księgowy PK – polecenie księgowania. Na podstawie PK – polecenie księgowania księguje się operacje gospodarcze w organie (na podstawie wyciągów bankowych z banku), zaangażowanie umów związanych z realizacją projektu, zmiany planu finansowego wydatków budżetowych Projektu, sprawozdania Rb-28S i Rb-27S, przeksięgowania roczne. Dowód PK – polecenie księgowania zatwierdza Skarbnik Gminy.
 
WNIOSKOWANIE O PŁATNOŚĆ
Za czynności związane z opracowaniem wniosku o płatność odpowiedzialny jest pracownik zatrudniony na stanowisku Kierownika Zespołu Inwestycji i Rozwoju do którego należą:  
PRZECHOWYWANIE DOKUMENTÓW
  1. Oryginalne dokumenty księgowe dotyczące Projektu podlegają wyodrębnieniu z ewidencji z uwagi na inny okres archiwizowania, jak również ze względów kontrolnych. - przechowuje się w komórce księgowości
  2. Wnioski o płatność, sprawozdania i korespondencja dotycząca Projektu oraz inne dokumenty dotyczące Projektu przechowuje się na stanowisku Kierownika Zespołu Inwestycji i Rozwoju.
  3. Oryginały dokumentów przetargowych związanych z postępowaniem o udzielenie zamówień publicznych realizowanych w związku z Projektem przechowuje się na stanowisku Kierownika Zespołu Inwestycji i Rozwoju.
  4. Dokumenty dotyczące Projektu przechowywane są w wydzielonych segregatorach lub teczkach z oznakowaniem zgodnym z zasadami projektu oraz z jednolitym rzeczowym wykazem akt.
  5. Dokumentację przechowuje się przez okres wskazany w umowie z Instytucją Pośredniczącą oraz obowiązującymi przepisami prawa.
 
WZORY PODPISÓW OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO DOKONYWANIA KONTROLI MERYTORYCZNEJ, FORMALNO – RACHUNKOWEJ ORAZ ZATWIERDZANIA DOKUMENTÓW UMIESZCZA SIĘ W KARCIE WZORÓW PODPISÓW:
 
Karta osób upoważnionych do kontroli merytorycznej
Rodzaj dokumentów księgowych Imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe upoważnionego
Faktura, rachunek Kierownik Zespołu Inwestycji i Rozwoju
 
Faktura, rachunek Upoważniony pracownik
 
 
Karta osób upoważnionych do kontroli formalno – rachunkowej
Rodzaj dokumentów księgowych Imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe upoważnionego
Faktura, rachunek Upoważniony pracownik
Faktura, rachunek Skarbnik Gminy
 
 
Karta osób upoważnionych do zatwierdzenia dokumentów księgowych
 
Imię i nazwisko osoby upoważnionej
Skarbnik Gminy
Wójt Gminy
Sekretarz Gminy
Inspektor ds. Księgowości Budżetowej
 
Wójt Gminy Jednorożec
/-/ Krzysztof Stancel
 
[1] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2013 r., poz. 613; Dz.U. z 2014 r., poz. 768; Dz.U. z 2014 r., poz. 1100; Dz.U. z 2015 r., poz. 4; Dz.U. z 2015 r., poz. 978; Dz.U. z 2015 r., poz. 1045; Dz.U. z 2015 r., poz. 1166; Dz.U. z 2015 r., poz. 1333; Dz.U. z 2015 r., poz. 1844; Dz.U. z 2015 r., poz. 1893;ostatnia zmiana: Dz.U. z 2016 r., poz. 615
Podmiot publikującyUrząd Gminy w Jednorożcu
WytworzyłMagdalena Bakuła2016-07-20
Publikujący Krzysztof Nizielski - Administrator BIP 2016-08-08 10:35