Przejdź do treści
Urząd Gminy w Jednorożcu Logo jednostki
bip.gov.pl

wyszukiwarka zaawansowana
21/2017
Zarządzenie Nr 21/2017
Wójta Gminy Jednorożec
z dnia 28 lutego 2017 roku w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku w sprawie ustalenia dokumentacji określającej: zasady prowadzenia rachunkowości, zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy w Jednorożcu, plan kont dla budżetu Gminy Jednorożec, zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych i ochrony danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisach oraz zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, instrukcję inwentaryzacji, a także instrukcję gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Jednorożcu
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. 2016 poz. 1047, 2255, Dz.U. 2017 poz 61,245), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 2013 poz. 289, Dz.U. 2015 poz. 1954, Dz.U.2017 poz. 24), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r., Nr 208, poz. 1375), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. 2016 poz. 1015, 441) oraz art.40 ustawy z dnia                  27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2016 poz. 1870, 1984, 2260) – zarządza się, co następuje:
 
§ 1. W zarządzeniu nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
1. W załączniku Nr 1 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. w § 1 ust. 17, który otrzymuje brzmienie „Rozliczenie podatku VAT gminy z jednostkami następuje na takich samych zasadach jakby jednostki rozliczały się z Urzędem Skarbowym będąc podatnikiem. Kwota podatku VAT od jednostek, z wyjątkiem jednostki urząd gminy podlegająca wpłacie do Urzędu Skarbowego w wysokości wynikającej z deklaracji cząstkowej jednostki przekazywana jest na rachunek gminy. W przypadku nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym jednostka z wyjątkiem jednostki urząd gminy otrzymuje należną kwotę z rachunku gminy.
Deklaracje cząstkowe VAT – 7 sporządza się w groszach, natomiast deklaracje zbiorczą VAT – 7 sporządza się w pełnych złotych, powstałe różnice ujmuje się odpowiednio na koncie 760 – Pozostałe przychody operacyjne lub 761 - Pozostałe koszty operacyjne” z odpowiednią klasyfikacją budżetową dochodu lub wydatku.”
 Szczegółowe zasady rozliczenia podatku VAT w ramach centralizacji rozliczeń podatkowych w Gminie Jednorożec określa odrębne zarządzenie.
 
2. W załączniku Nr 3 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
1) konto 224 – Rozrachunki budżetu otrzymuje brzmienie:

„Konto 224 – „Rozrachunki budżetu”

„Konto 224 służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności:
  • rozliczeń dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz budżetu,
  • rozrachunki z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów,
  • rozrachunki z tytułu dotacji i subwencji,
  • rozrachunków z tytułu dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa,
  • rozliczeń z urzędem skarbowym z tytułu podatku VAT.
Ewidencja szczegółowa do konta 224 powinna umożliwić ustalenie stanu należności i zobowiązań według poszczególnych tytułów oraz według poszczególnych budżetów. Ewidencja szczegółowa prowadzona jest poprzez dodanie do konta 224 numeru w zależności od rodzaju i źródła pochodzenia środków.
Konto 224 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn konta 224 oznacza stan należności, a saldo Ma konta 224 – stan zobowiązań budżetu z tytułu pozostałych rozrachunków.
Przypisy dochodów należnych za marzec, czerwiec i wrzesień są dokonywane na podstawie sprawozdań Rb-27 z wykonania planów dochodów budżetowych urzędów skarbowych jako organów podatkowych w zakresie wykonania dochodów gmin i udziałów jednostek samorządu terytorialnego w dochodach budżetu państwa. Przypisu dokonuje się w wysokości różnicy między danymi wykazanymi w kolumnie „Dochody wykonane” a danymi zamieszczonymi w kolumnie „Dochody przekazane w okresie sprawozdawczym”.
Za grudzień przypisu na koncie 224 dokonuje się w oparciu o wyciągi bankowe ze stycznia następnego roku w wysokości wpływów omawianych dochodów, należnych za grudzień, na rachunek budżetu. W ten sposób mogą być także księgowane przypisy dochodów należnych za marzec, czerwiec i wrzesień otrzymanych w następnym miesiącu.
Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych przekazane przez Ministerstwo Finansów na rachunek budżetu są ujmowane pod datą wyciągu bankowego, w korespondencji z kontem 901. Za grudzień przypisu na koncie 224 dokonuje się w oparciu o wyciągi bankowe ze stycznia następnego roku w wysokości wpływów udziałów, należnych za grudzień, na rachunek budżetu. W ten sposób mogą być także księgowane przypisy udziałów należnych za marzec, czerwiec i wrzesień otrzymanych w następnym miesiącu.
Wpływy z tytułu dotacji celowych na rachunek budżetu są ujmowane na koncie 133, w korespondencji z kontem 901. Jedynie otrzymane w grudniu dotacje za styczeń następnego roku są ujmowane na koncie 224. W związku z tym, że obowiązek przekazania w grudniu tych dotacji wynika z obowiązujących przepisów, wpływ takiej dotacji nie jest zobowiązaniem wobec budżetu państwa. Ze względu na to, że zaksięgowanie takiej dotacji na koncie 224 powoduje wystąpienie salda strony Ma, które oznacza stan zobowiązań, należy dokonać przeksięgowania dotacji otrzymanych w grudniu za styczeń następnego roku na konto 909. Na koncie 224 ujmuje się także dotacje w części niewykorzystanej na cel, na który zostały przyznane.
Wpływy z tytułu subwencji w ciągu roku są księgowane z pominięciem konta 224. Jedynie część oświatową subwencji ogólnej otrzymaną w grudniu za styczeń następnego roku ujmuje się na koncie 224, a następnie pod datą ostatniego dnia roku przeksięgowuje się na konto 909. Subwencja oświatowa za styczeń następnego roku powinna być przekazana na rachunek budżetu do 25 grudnia roku poprzedniego. W związku z tym nie jest ona zobowiązaniem wobec budżetu państwa i z takich samych względów, jak otrzymane w grudniu za styczeń dotacje, powinna zostać przeksięgowana na konto 909.
Konto 224 służy m.in. do rozrachunków z tytułu dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa Na podstawie instrukcji sporządzania sprawozdania kwartalnego Rb-27ZZ należy przyjąć, że dochodami pobranymi na rzecz budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest tylko ta część dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, która jest należna budżetowi państwa. W instrukcji tej określono, że dochody wykonane w związku z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, należne jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią dochodów budżetu państwa.
Przyjmując założenie, że wpłaty na rachunek budżetu dochodów zrealizowanych przez jednostki budżetowe w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami jest księgowany na koncie 224 wystąpią następujące zapisy związane z rozliczeniem uzyskanych z tego tytułu wpływów:
– zobowiązania wobec budżetu państwa, w wysokości należnej budżetowi państwa – Wn 133, Ma 224;
– zobowiązania wobec innych jednostek samorządu terytorialnego, w wysokości należnej jednostek samorządu terytorialnego – Wn 133, Ma 224;
– przelewy dochodów należnych budżetowi państwa – Wn 224, Ma 133;
– zaksięgowanie dochodów należnych jednostce samorządu terytorialnego wg klasyfikacji budżetowej dochodów Wn 224, Ma 901.
Konto 224 służy także do rozliczenia z tytułu VAT z urzędem skarbowym i jednostkami (z wyjątkiem jednostki urząd gminy).  Na stronie Wn ujmuje się:
- przelewy VAT na rachunek urzędu skarbowego w wysokości wynikającej z miesięcznej deklaracji VAT- 7 sporządzonej jednostki (z wyjątkiem jednostki urząd gminy), w korespondencji z kontem 133,           
Na stronie Ma ujmuje się:
- wpływ VAT od jednostki (z wyjątkiem jednostki urząd gminy) na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem 133,
            Konto 224 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, saldo Ma oznacza stan zobowiązań budżetu.”
2) rezygnuje się z prowadzenia konta 226 – Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi z tytułu VAT
§ 2.Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
§ 3.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
Wójt Gminy Jednorożec
/-/ Krzysztof Stancel
Podmiot publikującyUrząd Gminy w Jednorożcu
Wytworzył2017-02-28
Publikujący Krzysztof Nizielski - Administrator BIP 2017-02-28 15:20
Modyfikacja Krzysztof Nizielski - Administrator BIP 2017-02-28 15:21
Ostatnio dodane
Aktualności
Uchwały/Zarządzenia
data dodania: 2018-01-15
data dodania: 2018-01-04
data dodania: 2018-01-02
data dodania: 2018-01-02
data dodania: 2017-12-29
Przetargi
Wyniki przetargów
data dodania: 2010-07-19
Treści
Newsletter
Urząd Gminy w Jednorożcuul. Odrodzenia 14, 06-323 Jednorożec tel. (29) 751-70-30 email: gmina@jednorozec.pl


Wygenerowano: 19 kwietnia 2024r. 18:51:22
[ X ]
Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.