Zarządzenie nr 117/2012
Wójta Gminy Jednorożec
z dnia 31 grudnia 2012 r.
 
w sprawie wprowadzenia „Procedur kontroli finansowej w  Urzędzie Gminy w Jednorożcu oraz jednostkach organizacyjnych Gminy Jednorożec”
 
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z póżn.zm.) zarządzam, co następuje;
 
§ 1.
 
Wprowadzam „Procedury kontroli finansowej w Urzędzie Gminy w Jednorożcu oraz jednostkach organizacyjnych Gminy Jednorożec” w brzmieniu określonym załącznikiem do niniejszego zarządzenia.
 
§ 2.
 
Wykonanie zarządzenia powierzam wszystkim kierownikom komórek organizacyjnych.
 
§ 3.
 
 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
 
 
Wójt Gminy Jednorożec
(-) Michał Lorenc
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                
 
 
 
 
                                                                                                     Załącznik
 
 
 
                                                                                                     do Zarządzenia nr  117/2012 
 
 
 
                                                     z dnia 31 grudnia 2012 r. 
 
 
 
 
Procedura kontroli finansowej w w Urzędzie Gminy w Jednorożcu oraz jednostkach organizacyjnych Gminy Jednorożec .
 
 
 
 
Rozdział 1 
 
 
 
Postanowienia ogólne 
 
 
 
 
§ 1.
 
Jednostka prowadzi gospodarkę finansową oraz jej kontrolę na podstawie: 
1) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), 
2) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm), 
3) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759 z późn. zm.), 
4) ustawy z dnia 26 lipca1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU 2012 poz. 361 z późn zm.), 
    5) zarządzeń oraz innych aktów wewnętrznych.
 
 
§ 2
 
Wydatki powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów. 
 
 
Rozdział 2 
 
 
 
Cel i zakres kontroli 
 
 
 
 
§ 3.
 
1.    Kontrola finansowa prowadzona jest w celu zapewnienia przestrzegania podstawowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej na podstawie następujących kryteriów: 
1) legalności,
2) rzetelności,
3) celowości,
4) gospodarności,
5) przejrzystości,
6) jawności.
2.    W celu przestrzegania legalności działania pracownicy zobowiązani są do zapewnienia zgodności wszelkich działań z obowiązującymi w danym czasie przepisami prawa, aktami administracyjnymi, orzeczeniami sądów, zawartymi umowami cywilnoprawnymi oraz procedurami wewnętrznymi jednostki, a także niedopuszczenia do zaniechania ich stosowania. 
3.    Kryterium rzetelności wymaga wypełniania obowiązków przez pracowników z należytą starannością, sumiennie i terminowo, należytego wypełniania zadań przez wszystkie komórki organizacyjne, dokumentowania określonych działań lub stanów faktycznych zgodnie z rzeczywistością, w wymaganych terminach. 
4.    Stosowanie kryterium celowości polega na badaniu, czy działalność jednostki jest zgodna z przyjętymi celami, wynikającymi z zatwierdzonych planów działalności. W celu przestrzegania zasady celowości pracownicy są zobowiązani do zapewnienia: 
1) zgodności prowadzonej działalności z celami i zadaniami jednostki określonymi w rocznych planach rzeczowo-finansowych, 
2) zgodności z aktami administracyjnymi, orzeczeniami sądów, umowami cywilnoprawnymi i innymi normami, 
3) prawidłowości stanowienia przepisów wewnętrznych. 
5.    Kryterium gospodarności pozwala na ocenę, czy zadania jednostki są realizowane oszczędnie, wydajnie i efektywnie. W celu przestrzegania zasady gospodarności pracownicy są zobowiązani do zapewnienia: 
1) wykorzystania dostępnych środków w sposób oszczędny i efektywny, 
2) działań zapobiegających wystąpieniu szkód, a w przypadku ich wystąpienia do ograniczenia skutków tych szkód. 
6.    W celu przestrzegania kryterium przejrzystości pracownicy mają obowiązek: 
1) klasyfikowania dochodów i wydatków publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, 
2) sporządzania sprawozdawczości, 
3) stosowania obowiązujących zasad rachunkowości. 
 7. Kryterium jawności – w ramach którego jednostka prowadzi BIP – Biuletyn Informacji 
     Publicznej w formie strony internetowej i udostępnia materiały zgodnie z ustawą    
     o dostępie do informacji publicznej. 
 
 
 
                                                             Rozdział 3
 
 
 
 Procedura kontroli dochodów i wydatków budżetowych 
 
 
 
 
§ 4. 
 
1.    Kontrola dochodów budżetowych ma na celu sprawdzenie, czy: 
1) prawidłowo i terminowo ustalano należności z tytułu dochodów budżetowych; 
2) terminowo pobierano wpłaty i dokonywano zwrotów nadpłat oraz przekazywano zarachowane kwoty dochodów na właściwe rachunki, w tym na rachunki właściwych organów skarbowych; 
3) właściwie i poprawnie prowadzono ewidencje dochodów według ich rodzajów i kwot; 
4) terminowo wysyłano do zobowiązanych wezwania do zapłaty lub faktury za wykonane usługi; 
5) terminowo wysyłano do zobowiązanych upomnienia oraz wdrażano w stosunku do nich środki egzekucyjne przewidziane prawem; 
6) umarzano i odpisywano należności nieściągnięte w granicach przysługujących uprawnień. 
 
 
 
§ 5.
 
1.    Kontrola wydatków budżetowych ma na celu zbadanie, czy środki zostały wydatkowane w sposób gospodarny i oszczędny, stosownie do opracowanego planu finansowego, w granicach przyznanych kwot oraz z zachowaniem wymogów przepisów o finansach publicznych. 
2.    Kontrola wydatków polega na zbadaniu: 
1) prawidłowości sporządzenia planu finansowego; 
2) kompletności ujęcia i prawidłowości zaliczania wydatków do okresów, których dotyczą, oraz ich właściwej klasyfikacji; 
3) czy przyznane środki finansowe wykorzystane są zgodnie z przeznaczeniem i czy nie są dokonywane wydatki niecelowe, których głównym celem jest wykorzystanie posiadanych środków; 
4) prawidłowości udokumentowania poszczególnych wydatków, a zwłaszcza czy zastosowano właściwe ceny, narzuty itp. i czy dowody księgowe odpowiadają wymogom przewidzianym w przepisach; 
5) terminowości rozliczenia zaliczek doraźnych i stałych; 
6) wysokości i zasadności zaciągniętych zobowiązań budżetowych; 
7) przestrzegania wymagań dotyczących dyscypliny finansów publicznych. 
3. Przedmiotem oceny w zakresie wydatków powinny być w szczególności: 
1) zgodność realizacji wydatków z planem rzeczowym oraz zadaniami rzeczowymi; 
2) sposób i prawidłowość kształtowania się zapasów materiałowych i innych składników majątkowych; 
3) prawidłowość kształtowania się należności i zobowiązań budżetowych. 
 
 
 
Rozdział 4 
 
 
 
Procedura kontroli rozrachunków 
 
 
 
 
§ 6. 
 
1.      Kontrolą rozrachunków obejmuje się rozrachunki z wszelkich tytułów dotyczące bezspornych należności i zobowiązań, roszczeń spornych znajdujących się w postępowaniu sądowym lub arbitrażowym, jak też niedoborów i szkód powstałych w środkach rzeczowych, a będących w toku wyjaśniania. 
2.      Operacje rozrachunkowe bada się pod względem ich legalności, zasadności, ewidencji i udokumentowania. 
3.    W toku kontroli rozrachunków należy badać, czy: 
1) wystąpiły należności nieściągalne i przedawnione; 
2) prawidłowo i terminowo odpisywano należności; 
3) zaistniały przypadki zaciągania zobowiązań bez upoważnienia, a w tym w wysokości przekraczającej granice określone w planach finansowych; 
4) prawidłowo przeprowadzano merytoryczną i formalną kontrolę dokumentów powodujących powstanie zobowiązań; 
5) prawidłowo i terminowo regulowane są należności; 
6) prawidłowo naliczane i pobierane są odsetki za zwłokę; 
7) prawidłowo i terminowo rozliczano niedobory i nadwyżki składników majątkowych; 
8) prawidłowo, terminowo i zgodnie z przeznaczeniem dokonywane są naliczenia oraz potrącenia zobowiązań z tytułu rozrachunków publicznych (składki ubezpieczeniowe, podatki itp.); 
9) prawidłowo i terminowo księgowane są rozrachunki; 
10) prawidłowo przeprowadzana jest inwentaryzacja. 
4.   W ramach kontroli rozrachunków z tytułu niedoborów i szkód należy zbadać, czy: 
1) zapisy na kontach znajdują uzasadnienie w zestawieniach różnic inwentaryzacyjnych i w protokołach;
2) ewidencja umożliwia ustalenie wysokości należności; 
3) przeprowadzono postępowanie wyjaśniające w sprawie przyczyn powstania niedoborów i szkód; 
4) podjęte decyzje w sprawie uznania niedoborów za zawinione lub niezawinione znajdują uzasadnienie w wynikach przeprowadzonych dochodzeń; 
5) kompensaty niedoborów z nadwyżkami materiałów zostały dokonane prawidłowo. 
 
 
 
Rozdział 5 
 
 
 
Wstępna ocena celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków 
 
 
 
 
§ 7. 
 
1.    Celem kontroli jest: 
1) zapewnienie pełnej realizacji zadań w terminach regulowanych odrębnymi przepisami i harmonogramem wydatków oraz dokonywanie wydatków w granicach kwot określonych w planie finansowym; 
2) zapobieganie nieprawidłowym działaniom poprzez sprawdzanie, czy zamierzone czynności są zgodne z kryteriami: 
− legalności, 
− rzetelności, 
− celowości, 
− gospodarności, 
− sprawności organizacji. 
2.    Wstępna ocena celowości zaciągania zobowiązań finansowych stanowi element poprzedzający przygotowanie do podjęcia decyzji o przeprowadzeniu danej operacji gospodarczej angażującej środki publiczne i polega na kontroli merytorycznej realizowanej poprzez: 
1) analizę potrzeb i rezultatów poprzednich działań,
2) określenie szacunkowej wysokości wydatku,
3) badanie projektów dokumentów i umów skutkujących zaciągnięciem zobowiązań,
4) sprawdzenie zgodności z planem finansowym.
3.    Wstępna ocena, o której mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 3, realizowana jest przez pracownika występującego z wnioskiem o przeprowadzenie operacji gospodarczej oraz przez kierownika komórki, w której zatrudniony jest ten pracownik. 
4.    Wstępna ocena, o której mowa w ust. 2 pkt 4, realizowana jest przez głównego księgowego, któremu przedkładany jest wniosek o przeprowadzenie operacji gospodarczej. W razie zastrzeżeń główny księgowy zwraca przedłożone mu dokumenty do wnioskodawcy, z żądaniem udzielenia wyjaśnień w terminie do 3 dni. 
5.    Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona dokonuje wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań oraz przeprowadza kontrolę jej wykonania przez osoby wymienione w ust. 3 i 4. 
6.    Osoby wykonujące wstępną ocenę, o której mowa w ust. 2, oraz przeprowadzające kontrolę jej wykonania potwierdzają dokonanie tych czynności w formie podpisu na wniosku. 
 
 
 
Rozdział 6 
 
 
 
Wstępna ocena celowości dokonywania wydatków oraz procedura jej kontroli 
 
 
 
 
§ 8. 
 
1. Wstępna ocena celowości dokonania wydatków polega na analizie dokumentów pod kątem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym. 
2. Kontrola merytoryczna polega na: 
1) sprawdzeniu zgodności przedmiotu zamówienia z umową, w szczególności co do terminu, ceny i jakości, 
2) potwierdzeniu odbioru dostawy lub świadczenia usług na dokumencie źródłowym. 
3. Kontrola merytoryczna dokonywania wydatków realizowana jest przez pracownika i kierownika komórki występującej z wnioskiem. 
4. Jeśli do potwierdzenia odbioru dostawy lub świadczenia usług upoważniona jest inna komórka niż występująca z wnioskiem, kontrola merytoryczna realizowana jest przez pracownika i kierownika upoważnionego referatu. 
5. Pracownik referatu finansowego, podpisując dokumenty źródłowe, stwierdza ich poprawność pod względem formalno-rachunkowym, zgodność wydatku z planem finansowym oraz posiadanie środków finansowych na pokrycie wydatku, umieszczając klauzulę: ,,Sprawdzono pod względem formalnym i rachunkowym, z zaznaczeniem daty sprawdzenia dokumentu źródłowego. 
6. Główny księgowy w razie zastrzeżeń do przeprowadzonej kontroli merytorycznej lub wątpliwości co do rzetelności i kompletności dokumentacji zwraca dokumenty do komórki realizującej operację, z żądaniem udzielenia wyjaśnień w terminie do 3 dni. 
7. Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona dokonuje wstępnej oceny celowości dokonywania wydatków oraz przeprowadza kontrolę jej wykonania przez osoby wymienione w ust. 3-6, umieszczając na dokumencie źródłowym datę i podpis. 
 
 
 
Rozdział 7 
 
 
 
Środki kontroli finansowej 
 
 
 
 
§ 9. 
 
1. Środki kontroli finansowej wykorzystywane w jednostce określone zostały w: 
1) „Regulaminie  organizacyjnym”, 
2) „Regulaminie pracy”, 
3) innych zarządzeniach kierownika jednostki m. innymi w sprawie ustalenia dokumentacji określającej; zasady prowadzenia rachunkowości, zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy w Jednorożcu, plan kont dla budżetu Gminy Jednorożec, zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych i ochrony danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisach oraz zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, instrukcję inwentaryzacji, a także instrukcję gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Jednorożcu.
4) zakresach czynności pracowników. 
 
 
 
Rozdział 8 
 
 
 
Gromadzenie środków 
 
 
 
 
§ 10 
 
1.    Procedury kontroli operacji związanych z gromadzeniem dochodów zapewniają pobieranie dochodów zgodne z prawem, tzn.: w określonym terminie i w prawidłowej wysokości uzasadnionej stanem faktycznym. Kontrola obejmuje prawidłowość klasyfikacji, ewidencji i sprawozdawczości. 
2.      Procedury kontroli dochodów budżetowych obejmują: 
1) kontrolę terminowości wpłat, 
2) kontrolę prawidłowości naliczania odsetek od zaległości, 
3) kontrolę prawidłowości klasyfikacji budżetowej, ewidencji księgowej, wpłat, przypisów i odpisów, 
4) kontrolę windykacji. 
3.    Dochody z opłat są kontrolowane poprzez: 
1) kontrolę zgodności, 
2) kontrolę terminowości wniesionych opłat, 
3) kontrolę prawidłowości klasyfikacji budżetowej, dekretacji, ewidencji i sprawozdawczości. 
4.    Dochody z grzywien i kar od ludności są sprawdzane pod kątem: 
1) prawidłowości klasyfikacji budżetowej, ewidencji księgowej, 
2) prawidłowości sprawozdawczości. 
5.    Dochody z mienia obejmują wpływy z najmu, dzierżawy, sprzedaży składników majątkowych. Są one poddawane: 
1) kontroli zgodności zawartych umów z ustawą o gospodarce nieruchomościami, 
2) kontroli terminowości wpłat i prawidłowości naliczania odsetek ustawowych, 
3) kontroli windykacji. 
6.    Odsetki są kontrolowane poprzez: 
1) kontrolę zgodności zawartych umów z obowiązującym przepisami, 
2) kontrolę terminowości wpłat i prawidłowości naliczania odsetek ustawowych, 
3) kontrolę windykacji. 
7.    Pozostałe dochody obejmuje: 
1) kontrola podstaw ujęcia ich w planie dochodów budżetowych, 
2) kontrola terminów wpłat i prawidłowości naliczania odsetek ustawowych, 
3) kontrola prawidłowości klasyfikacji budżetowej, dekretacji, ewidencji księgowej i sprawozdawczości. 
 
 
 
 
Rozdział 9 
 
 
 
                                                           Postanowienia końcowe
 
 
 
 
                                                                     § 11.
 
Zatwierdzenie przez kierownika jednostki lub osobę przez niego upoważnioną wydatku, może nastąpić po stwierdzeniu procedur określonych niniejszym zarządzeniem jak również
innymi, obowiązującymi w sprawie uchwałami, instrukcjami i regulaminami wewnętrznymi.
 
 
 
                                                                     § 12.
 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.