XML
21/2013

 

 

 

Zarządzenie nr 21/2013 
Wójta Gminy Jednorożec

 z dnia 18 marca 2013 r.


w   sprawie   zasad   przygotowania   arkuszy   organizacyjnych   na   rok   szkolny
2013/2014              dla placówek  oświatowych prowadzonych przez Gminę Jednorożec

 Na podstawie art. 34a w związku z art. 5c pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:


 

 

§ 1
Wprowadzam zasady przygotowania arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2013/2014 dla placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę Jednorożec oraz harmonogram składania          i zatwierdzania projektów tych arkuszy, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierzam dyrektorom szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Jednorożec.
§3
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Dyrektorowi Gminnego Zespołu Oświaty w Jednorożcu.
§4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Jednorożec.
 
 
 
 
 
Michał Lorenc
/-/
Wójt Gminy Jednorożec
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zasady przygotowania arkuszy organizacyjnych
na rok szkolny 2013/2014 dla placówek oświatowych
prowadzonych przez Gminę Jednorożec
 
 
 
  1. PODSTAWA PRAWNA
 
 
  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572,     z późn. zm.),
  2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674,       z późn. zm.),
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 0 poz. 204)NNIK USTAW ROUS POZ 204
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400)
  5. Rozporządzenie MEN z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161 poz. 1080)
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 136, poz. 1116)
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173 poz. 1072)
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji   Narodowej z dnia 18 września 2008 r.w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 175 poz. 1086).
  9. Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie sposobu realizacji edukacji dla bezpieczeństwa (Dz. U. Nr 139, poz. 1131)
  10. Rozporządzenie MENiS z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie rodzajów szkół, których uczniowie podlegają obowiązkowi odbywania przysposobienia obronnego oraz organizacji jego odbywania (Dz. U. Nr 113 poz. 987).
  11. Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach                     i placówkach (Dz. U. Nr 11 poz. 114).
  12. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach                    i placówkach (Dz. U. Nr 228 poz. 1487).
  13. Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 poz. 624 z późn.zm.) i inne w sprawie ramowych statutów.
14. Uchwała Nr XLV/218/2010 z dnia 28 września 2010 r. w sprawie zasad obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli pełniących obowiązki w ich zastępstwie, ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów, logopedów zatrudnionych w szkołach (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2010 r. Nr 210 poz. 6921 ).
15. Uchwała Nr XII/50/2011 Rady Gminy Jednorożec z dnia 15 lipca 2011 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XLV/218/2010 Rady Gminy Jednorożec z dnia 28 września 2010 r. w sprawie zasad obniżania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli pełniących obowiązki w ich zastępstwie, ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów, logopedów zatrudnionych w szkołach (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2011 Nr 136 poz. 4360).
16. Uchwała Nr XIII/59/2011 Rady Gminy Jednorożec z dnia 8 września 2011 r. w sprawie całkowitego zwolnienia z obowiązującego pensum godzin dydaktycznych Jolanty Bączek, dyrektora Publicznego Gimnazjum im.Św.Stanisława Kostki w Jednorożcu.
II. PRACOWNICY PEDAGOGICZNI
1.     W pierwszej kolejności powinni być zatrudniani nauczyciele z placówek oświatowych podległych gminie Jednorożec, którzy tracą pracę w wyniku zmian organizacyjnych w sieci szkół lub przenoszeni na podstawie art. 18, 19 czy 22 Karty Nauczyciela na wniosek organu prowadzącego.
2.     Absolwenci szkół z pełnymi kwalifikacjami mogą być zatrudniani, jeżeli wyczerpały się możliwości, o których mowa w pkt.1.
3.     Nauczyciele emeryci, z pełnymi kwalifikacjami, mogą być zatrudniani wyłącznie po uzyskaniu zaświadczenia o braku innych ofert pracy z Powiatowego Urzędu Pracy za zgodą organu prowadzącego i tylko na okres zastępstwa - krótszy niż jeden rok szkolny (urlopy macierzyńskie, zwolnienia chorobowe);
4.     Podczas ograniczania godzin dydaktycznych kadrze pedagogicznej, zapewnić, aby każdy nauczyciel posiadał, co najmniej pół etatu, oczywiście, jeśli ilość jego zajęć dydaktycznych, zgodnie z kwalifikacjami, jest wystarczająca w siatce godzin, zgodnie z rozporządzeniem           w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
5.     Zawieranie „umów na zastępstwo” wynikających z dłuższych nieobecności nauczycieli jest dopuszczalne w formie aneksu do projektu organizacyjnego.
6.     Wszelkie zmiany w organizacji placówki powstałe w trakcie określonego w uchwale roku szkolnego, umieszczane w kolejnych aneksach, należy zgłaszać do akceptacji co najmniej 5 dni przed datą wprowadzania zmian.
7.     Dyrektor placówki oświatowej jest zobowiązany do przydzielenia poszczególnym nauczycielom czynności w sposób wykorzystujący wszystkie posiadane przez nauczyciela kwalifikacje.
8.     Dyrektor zobowiązany jest do szczególnej polityki kadrowej mając na uwadze takie zorganizowanie pracy, aby umożliwić nauczycielom osiągnięcie średniego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 30 Karty Nauczyciela.
 
 
III. PRACOWNICY OBSŁUGI I ADMINISTRACJI
 
  1. Ilość etatów administracyjno - obsługowych powinna wynikać z faktycznych potrzeb i zakresu czynności pracowników, mając na uwadze maksymalne wykorzystanie przez nich czasu pracy i racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi budżetu placówki ,
  2. Ilość etatów administracyjno - obsługowych należy planować ze wskaźnikiem 0,5 etatu na oddział przeliczeniowy (25 uczniów). W szczególnie uzasadnionych przypadkach po uzgodnieniu norma ta może być zmieniona.
 
 
 
 
IV. ŁĄCZENIE KLAS
 
W szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w tym połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 5,6 - letnich i zajęć prowadzonych w klasie I - § 5 ust 7 rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
Określa się szczegółowe warunki w zakresie organizacji klas łączonych w placówkach oświatowych z terenu Gminy Jednorożec:
1.      Łączenie klas w szkołach podstawowych następuje, gdy liczebność oddziałów wynosi mniej niż 15 uczniów.
2.      Klasy z liczbą uczniów mniejszą niż 15 łączy się z klasą niższą lub wyższą na tym samym etapie edukacji (0-III; IV-VI) nauczania, z tym, że oddział łączony nie może liczyć więcej niż 26 uczniów.
 
 
V. STANDARDY DOTYCZĄCE LICZEBNOŚCI ODDZIAŁÓW
 
1.      Przyjęcie do szkoły uczniów z obwodu innej szkoły znajdującej się na terenie Gminy wymaga konsultacji z dyrektorem szkoły, do którego obwodu należą dzieci.
2.      Niedopuszczalny jest podział na oddziały np. „a” i „b” spowodowany przyjęciem do szkoły dzieci z innego obwodu szkolnego.
3.      Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie powinna być większa niż 25.
4.      Niedopuszczalne jest przyjęcie dziecka z innego terenu niż gmina Jednorożec do danego oddziału przedszkolnego jeżeli spowoduje to przekroczenie 25 dzieci w oddziale lub przekroczenie pojemności przedszkola.
5.      Liczba uczniów w oddziale szkoły podstawowej, gimnazjum, (zgodnie ze statutem) nie powinna być większa niż 33.
6.      Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie powinna być większa niż 25. Jeżeli liczba dzieci 5-letnich i 6-letnich realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w sumie nie przekracza 25, tworzy się jeden oddział.
7.      Liczba dzieci w przedszkolu w oddziale 7-9 - godzinnym nie może być niższa niż 20.
8.      W celu równomiernego rozłożenia liczby dzieci w oddziale rocznego przygotowania przedszkolnego i w klasie 1, należy rozważyć przyjęcie części dzieci sześcioletnich do klasy pierwszej. Z tego powodu należy przeprowadzić konsultacje z rodzicami i nabór dzieci sześcioletnich do klasy pierwszej.
 
 
VI. ZASADY PODZIAŁU NA GRUPY
 
Podział na grupy reguluje § 7 rozporządzenia z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 0 poz. 204). Uwzględnia ono podział na grupy: międzyklasowe, oddziałowe i międzyoddziałowe.
  1. Do liczby uczniów, od których zależy podział na klasy i grupy, nie wlicza się uczniów realizujących obowiązek szkolny i obowiązek nauki poza systemem klasowo – lekcyjnym, w tym uczniów objętych nauczaniem indywidualnym.
  2. Nie należy dokonywać podziału na grupy w przedmiotach, które są realizowane z godzin do dyspozycji dyrektora.
  3. Godziny pracy biblioteki, w tym również pracowni multimedialnej, powinny być tak rozplanowane, aby umożliwić uczniom korzystanie z niej także po zajęciach lekcyjnych.
  4. Zaleca się realizowanie godzin dydaktycznych wynikających z art. 42 ust.2 pkt.2 Karty Nauczyciela, w godzinach popołudniowych, w ramach zajęć świetlicowych.
 
VII. ZASADY ORGANIZACJI DODATKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
 
Nie wyraża się zgody na prowadzenie płatnych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
W placówkach oświatowych, w których znajduje się świetlica, w arkuszu organizacyjnym planuje się 26 godzin pracy świetlicy. Pozostałe godziny pracy świetlicy mogą być realizowane przez nauczycieli w ramach art. 42 ust.2 pkt 2 KN.
Zajęcia pozalekcyjne (w tym dodatkowe zajęcia z języków obcych i zajęcia sportowe) winny być zaplanowane na podst. art. 42 ust.2 pkt 2 KN .
 
VIII. HARMONOGRAM SKŁADANIA I ZATWIERDZANIA PROJEKTÓW ARKUSZY ORGANIZACYJNYCH NA ROK SZKOLNY 2012/2013
 
 
1. Projekt organizacji pracy szkoły wraz z załącznikami, należy złożyć w Gminnym Zespole Oświaty w Jednorożcu, ul. Odrodzenia 14, w terminie do 30 kwietnia 2013 r.
Do projektu, o którym mowa powyżej, należy dołączyć:
1) szkolny plan nauczania, opracowany dla danego typu szkoły i każdego oddziału, zgodny             z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.);
2) wykaz kadry pedagogicznej zawierający staż pracy, przydzielone zajęcia, liczbę godzin, liczbę godzin ponadwymiarowych, potwierdzenie zgodności kwalifikacji nauczyciela;
3)informację o nauczycielach przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych w danym roku szkolnym oraz o planowanych terminach złożenia przez nauczycieli wniosków o podjecie tych postępowań;
4) imienny wykaz nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania, dla których przewiduje    się ograniczenie wymiaru zatrudnienia do wymiaru nie niższego niż ½ etatu wraz z informacją o nauczanych przedmiotach, kwalifikacjach, wykształceniu, poziomie awansu;
5) wykaz innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych, uwzględniających potrzeby i zainteresowania    uczniów, realizowanych na podstawie art. 42 ust. 2 pkt.2 Karty Nauczyciela, ze wskazaniem nauczycieli realizujących te zajęcia;
6) imienny wykaz pracowników administracyjno – obsługowych wraz z informacjami o ich kwalifikacjach, wykształceniu, stażu pracy, zajmowanych stanowisku, wymiarze zatrudnienia i rodzaju umowy o pracę.
2.Zatwierdzony arkusz jest podstawą do wprowadzenia zmian w organizacji pracy na cały rok szkolny.
3.Do projektu aneksu do arkusza organizacyjnego należy dołączyć opis, uzasadnienie projektowanych zmian oraz informację o ich skutkach finansowych.
4.Wszelkie zmiany w organizacji pracy szkoły/placówki, powstałe w trakcie roku szkolnego, należy zgłaszać niezwłocznie, co najmniej 5 dni roboczych przed datą wprowadzenia zmian.
5.Niedopuszczalne jest przedłożenie do zatwierdzenia aneksu po dacie obowiązywania zmian oraz wprowadzanie zmian w organizacji pracy szkoły bez wcześniejszego zatwierdzenia ich przez organ prowadzący.
6.      Dyrektorzy poszczególnych placówek oświatowych powinni złożyć zaktualizowany arkusz organizacyjny danej placówki na rok szk. 2013/2014 do dnia 30 sierpnia 2013 r.
 
Zobowiązuję    dyrektorów    szkół    i    placówek    do    szczególnie    sumiennego przestrzegania niniejszych zasad.

 

Podmiot publikującyUrząd Gminy w Jednorożcu
WytworzyłWojciech Łukaszewski2013-03-18
Publikujący Rafał Szewczak - Administrator BIP 2013-04-27 13:26