Jesteś tutaj:
105/2016
Zarządzenie Nr 105/2016
Wójta Gminy Jednorożec
z dnia 29 grudnia 2016 roku
w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku w sprawie ustalenia dokumentacji określającej: zasady prowadzenia rachunkowości, zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy w Jednorożcu, plan kont dla budżetu Gminy Jednorożec, zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych i ochrony danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisach oraz zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, instrukcję inwentaryzacji, a także instrukcję gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Jednorożcu
w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku w sprawie ustalenia dokumentacji określającej: zasady prowadzenia rachunkowości, zakładowy plan kont dla Urzędu Gminy w Jednorożcu, plan kont dla budżetu Gminy Jednorożec, zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych i ochrony danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisach oraz zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów, instrukcję inwentaryzacji, a także instrukcję gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Jednorożcu
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. 2016 poz. 1047, 2255), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 2013 poz. 289, Dz.U. 2015 poz. 1954, Dz.U.2017 poz. 24), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r., Nr 208, poz. 1375), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. 2016 poz. 1015, 441) oraz art.40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2016 poz. 1870, 1984, 2260) – zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
1. W załączniku Nr 2 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
1) konto 130 – „Rachunek bieżący jednostki” służy także do zmniejszania dochodów i wydatków budżetowych o podatek VAT wykazany miesięcznej deklaracji VAT-7 sporządzonej przez urząd.
Na stronie Wn konta 130 ujmuje się zmniejszenie wydatków budżetowych urzędu ujętych na koncie analitycznym 130-2 o VAT odliczony od należnego VAT wykazanego w miesięcznej deklaracji VAT-7 sporządzonej przez urząd, w korespondencji z kontem 130-1, i o VAT zwrócony przez urząd skarbowy na rachunek budżetu w części dotyczącej urzędu, w korespondencji z kontem 225.
Na stronie Ma konta 130 ujmuje się zmniejszenie dochodów budżetowych urzędu ujętych na koncie analitycznym 130-1 o należny VAT wykazany w miesięcznej deklaracji VAT-7 sporządzonej przez urząd w kwocie odpowiadającej pomniejszeniu o VAT naliczony, w korespondencji z kontem analitycznym 130-2, i o VAT podlegający wpłacie na rachunek urzędu skarbowego, w korespondencji z kontem 225.
Konto 234 – „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” - dla potrzeb Urzędu dodaje się konto analityczne 234-5 oznaczające wypłacane ryczałty za jazdy lokalne.
2. W załączniku Nr 3 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
1) konto 224 – Rozrachunki budżetu otrzymuje brzmienie:
Konto 224 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn konta 224 oznacza stan należności, a saldo Ma konta 224 – stan zobowiązań budżetu z tytułu pozostałych rozrachunków.
Przypisy dochodów należnych za marzec, czerwiec i wrzesień są dokonywane na podstawie sprawozdań Rb-27 z wykonania planów dochodów budżetowych urzędów skarbowych jako organów podatkowych w zakresie wykonania dochodów gmin i udziałów jednostek samorządu terytorialnego w dochodach budżetu państwa. Przypisu dokonuje się w wysokości różnicy między danymi wykazanymi w kolumnie „Dochody wykonane” a danymi zamieszczonymi w kolumnie „Dochody przekazane w okresie sprawozdawczym”.
Za grudzień przypisu na koncie 224 dokonuje się w oparciu o wyciągi bankowe ze stycznia następnego roku w wysokości wpływów omawianych dochodów, należnych za grudzień, na rachunek budżetu. W ten sposób mogą być także księgowane przypisy dochodów należnych za marzec, czerwiec i wrzesień otrzymanych w następnym miesiącu.
Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych przekazane przez Ministerstwo Finansów na rachunek budżetu są ujmowane pod datą wyciągu bankowego, w korespondencji z kontem 901. Za grudzień przypisu na koncie 224 dokonuje się w oparciu o wyciągi bankowe ze stycznia następnego roku w wysokości wpływów udziałów, należnych za grudzień, na rachunek budżetu. W ten sposób mogą być także księgowane przypisy udziałów należnych za marzec, czerwiec i wrzesień otrzymanych w następnym miesiącu.
Wpływy z tytułu dotacji celowych na rachunek budżetu są ujmowane na koncie 133, w korespondencji z kontem 901. Jedynie otrzymane w grudniu dotacje za styczeń następnego roku są ujmowane na koncie 224. W związku z tym, że obowiązek przekazania w grudniu tych dotacji wynika z obowiązujących przepisów, wpływ takiej dotacji nie jest zobowiązaniem wobec budżetu państwa. Ze względu na to, że zaksięgowanie takiej dotacji na koncie 224 powoduje wystąpienie salda strony Ma, które oznacza stan zobowiązań, należy dokonać przeksięgowania dotacji otrzymanych w grudniu za styczeń następnego roku na konto 909. Na koncie 224 ujmuje się także dotacje w części niewykorzystanej na cel, na który zostały przyznane.
Wpływy z tytułu subwencji w ciągu roku są księgowane z pominięciem konta 224. Jedynie część oświatową subwencji ogólnej otrzymaną w grudniu za styczeń następnego roku ujmuje się na koncie 224, a następnie pod datą ostatniego dnia roku przeksięgowuje się na konto 909. Subwencja oświatowa za styczeń następnego roku powinna być przekazana na rachunek budżetu do 25 grudnia roku poprzedniego. W związku z tym nie jest ona zobowiązaniem wobec budżetu państwa i z takich samych względów, jak otrzymane w grudniu za styczeń dotacje, powinna zostać przeksięgowana na konto 909.
Konto 224 służy m.in. do rozrachunków z tytułu dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa Na podstawie instrukcji sporządzania sprawozdania kwartalnego Rb-27ZZ należy przyjąć, że dochodami pobranymi na rzecz budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest tylko ta część dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, która jest należna budżetowi państwa. W instrukcji tej określono, że dochody wykonane w związku z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, należne jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią dochodów budżetu państwa.
Przyjmując założenie, że wpłaty na rachunek budżetu dochodów zrealizowanych przez jednostki budżetowe w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami jest księgowany na koncie 224 wystąpią następujące zapisy związane z rozliczeniem uzyskanych z tego tytułu wpływów:
– zobowiązania wobec budżetu państwa, w wysokości należnej budżetowi państwa – Wn 133, Ma 224;
– zobowiązania wobec innych jednostek samorządu terytorialnego, w wysokości należnej jednostek samorządu terytorialnego – Wn 133, Ma 224;
– przelewy dochodów należnych budżetowi państwa – Wn 224, Ma 133;
– zaksięgowanie dochodów należnych jednostce samorządu terytorialnego wg klasyfikacji budżetowej dochodów Wn 224, Ma 901.
Konto 224 służy także do rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu VAT. Na stronie Wn ujmuje się:
- przelewy VAT na rachunek urzędu skarbowego w wysokości wynikającej z miesięcznej deklaracji VAT- 7 sporządzonej przez Gminę Jednorożec, w korespondencji z kontem 133, - zakwalifikowany do zwrotu VAT podlegający rozliczeniu z jednostkami organizacyjnymi w wysokości wynikającej z miesięcznych deklaracji VAT -7 sporządzanych przez te jednostki, w korespondencji z kontem 226,
- VAT do zwrotu wykazany w deklaracji VAT-7 urzędu jednostki samorządu terytorialnego, w korespondencji z kontem 226.
Na stronie Ma ujmuje się:
- przelewy zwrotów VAT przez urząd skarbowy na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem 133,
- przeksięgowanie VAT podlegającego odprowadzeniu do urzędu skarbowego w kwocie wynikającej z miesięcznych deklaracji jednostek organizacyjnych innych niż urząd, w korespondencji z kontem 226,
- rozliczenie należnego VAT w zakresie wpływów ze sprzedaży opodatkowanej urzędu zrealizowanej w formie bezpośrednich wpłat na rachunek budżetu w części podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego, w korespondencji z kontem 901
Konto 224 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, saldo Ma oznacza stan zobowiązań budżetu.”
2) dodaje się konto 226 – Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi z tytułu VAT
„226 – Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi z tytułu VAT”
Konto 226 służy do ewidencji rozliczeń jednostki samorządu terytorialnego z jednostkami organizacyjnymi z tytułu VAT.
Na stronie Wn konta 226 ujmuje się:
- przeksięgowanie VAT podlegającego odprowadzeniu do urzędu skarbowego w kwocie wynikającej z miesięcznych deklaracji VAT-7 jednostek organizacyjnych innych niż urząd, w korespondencji z kontem 224,
- rozliczenie zwróconego przez urząd skarbowy VAT z innymi niż urząd jednostkami organizacyjnymi w formie przelewu środków na ich rachunki bankowe w celu dokonania zmniejszeń wydatków, w korespondencji z kontem 133,
- zarachowanie zwrotu VAT w części dotyczącej kwoty do zwrotu wykazanej w deklaracji urzędu jednostki samorządu terytorialnego, w korespondencji z kontem 902.
Na stronie Ma konta 226 ujmuje się:
- przelewy VAT na rachunek budżetu przez inne niż urząd jednostki organizacyjne w wysokości podlegającej odprowadzeniu na rachunek urzędu skarbowego, w korespondencji z kontem 133,
- VAT podlegający zwrotowi przez urząd skarbowy oraz podlegający rozliczeniu z jednostkami organizacyjnymi w wysokości wynikającej z miesięcznych deklaracji VAT-7 sporządzonych przez jednostki organizacyjne inne niż urząd, w korespondencji z kontem 224,
- VAT do zwrotu wykazany w deklaracji VAT-7 urzędu jednostki samorządu terytorialnego, w korespondencji z kontem 224.
Ewidencję szczegółową do konta 226 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie rozliczeń z poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi z tytułu VAT (poprzez dodanie do konta 226 numeru poszczególnym jednostkom).
Konto 226 może wykazywać dwa sald. Saldo Wn oznacza stan należności od jednostek organizacyjnych z tytułu VAT podlegającego odprowadzeniu na rachunek budżetu, wykazanego w miesięcznych deklaracjach VAT-7, lecz nie przekazanych na rachunek budżetu, a saldo Ma oznacza stan podatku podlegającego zwrotowi przez urząd skarbowy, nierozliczonego z jednostkami organizacyjnymi.
3) konto 901 – „Dochody budżetu” służy także do rozliczenia należnego VAT w zakresie wpływów ze sprzedaży opodatkowanej urzędu zrealizowanej w formie bezpośrednich wpłat na rachunek budżetu:
- w części podlegającej zmniejszeniu o VAT naliczony (Wn 901, Ma 902),
- w części podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego (Wn 901, Ma 224).
4) konto 902 – „Wydatki budżetu” służy także:
- do rozliczenia należnego VAT w zakresie wpływów ze sprzedaży opodatkowanej urzędu zrealizowanej w formie bezpośrednich wpłat na rachunek budżetu w części podlegającej zmniejszeniu o VAT naliczony (Wn 901, Ma 902),
- do zarachowania zwrotu VAT w części dotyczącej kwoty do zwrotu wykazanej w deklaracji urzędu gminy (Wn 226, Ma 902).
3. W załączniku Nr 5 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. dodaje się program komputerowy:
Program Rejestr VAT – służący rozliczania podatku naliczonego i należnego od 01.01.2017 roku. W tym celu prowadzone są dwa rejestry: sprzedaży i zakupów. W rejestrze sprzedaży wystawiane są dokumenty sprzedaży (podatek należny), natomiast do rejestru zakupów wprowadzane są dokumenty zakupu (podatek naliczony, podatek do odliczenia). Na podstawie zawartości obu rejestrów sporządzane są miesięczne deklaracje VAT-7. Program integralnie powiązany z programami Woda, Czynsze, Dzierżawa, Pozostałe usługi np. przydomowe oczyszczalnie ścieków. Zakupiony od firmy INFOSYSTEM Tadeusz i Roman Groszek, Legionowo.
4. w § 23 załącznika Nr 6 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. do druków ścisłego zarachowania zalicza się również:
§ 3.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.
1. W załączniku Nr 2 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
1) konto 130 – „Rachunek bieżący jednostki” służy także do zmniejszania dochodów i wydatków budżetowych o podatek VAT wykazany miesięcznej deklaracji VAT-7 sporządzonej przez urząd.
Na stronie Wn konta 130 ujmuje się zmniejszenie wydatków budżetowych urzędu ujętych na koncie analitycznym 130-2 o VAT odliczony od należnego VAT wykazanego w miesięcznej deklaracji VAT-7 sporządzonej przez urząd, w korespondencji z kontem 130-1, i o VAT zwrócony przez urząd skarbowy na rachunek budżetu w części dotyczącej urzędu, w korespondencji z kontem 225.
Na stronie Ma konta 130 ujmuje się zmniejszenie dochodów budżetowych urzędu ujętych na koncie analitycznym 130-1 o należny VAT wykazany w miesięcznej deklaracji VAT-7 sporządzonej przez urząd w kwocie odpowiadającej pomniejszeniu o VAT naliczony, w korespondencji z kontem analitycznym 130-2, i o VAT podlegający wpłacie na rachunek urzędu skarbowego, w korespondencji z kontem 225.
Konto 234 – „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” - dla potrzeb Urzędu dodaje się konto analityczne 234-5 oznaczające wypłacane ryczałty za jazdy lokalne.
2. W załączniku Nr 3 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
1) konto 224 – Rozrachunki budżetu otrzymuje brzmienie:
„Konto 224 – „Rozrachunki budżetu”
„Konto 224 służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności:- rozliczeń dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz budżetu,
- rozrachunki z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów,
- rozrachunki z tytułu dotacji i subwencji,
- rozrachunków z tytułu dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa,
- rozliczeń z urzędem skarbowym z tytułu podatku VAT.
Konto 224 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn konta 224 oznacza stan należności, a saldo Ma konta 224 – stan zobowiązań budżetu z tytułu pozostałych rozrachunków.
Przypisy dochodów należnych za marzec, czerwiec i wrzesień są dokonywane na podstawie sprawozdań Rb-27 z wykonania planów dochodów budżetowych urzędów skarbowych jako organów podatkowych w zakresie wykonania dochodów gmin i udziałów jednostek samorządu terytorialnego w dochodach budżetu państwa. Przypisu dokonuje się w wysokości różnicy między danymi wykazanymi w kolumnie „Dochody wykonane” a danymi zamieszczonymi w kolumnie „Dochody przekazane w okresie sprawozdawczym”.
Za grudzień przypisu na koncie 224 dokonuje się w oparciu o wyciągi bankowe ze stycznia następnego roku w wysokości wpływów omawianych dochodów, należnych za grudzień, na rachunek budżetu. W ten sposób mogą być także księgowane przypisy dochodów należnych za marzec, czerwiec i wrzesień otrzymanych w następnym miesiącu.
Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych przekazane przez Ministerstwo Finansów na rachunek budżetu są ujmowane pod datą wyciągu bankowego, w korespondencji z kontem 901. Za grudzień przypisu na koncie 224 dokonuje się w oparciu o wyciągi bankowe ze stycznia następnego roku w wysokości wpływów udziałów, należnych za grudzień, na rachunek budżetu. W ten sposób mogą być także księgowane przypisy udziałów należnych za marzec, czerwiec i wrzesień otrzymanych w następnym miesiącu.
Wpływy z tytułu dotacji celowych na rachunek budżetu są ujmowane na koncie 133, w korespondencji z kontem 901. Jedynie otrzymane w grudniu dotacje za styczeń następnego roku są ujmowane na koncie 224. W związku z tym, że obowiązek przekazania w grudniu tych dotacji wynika z obowiązujących przepisów, wpływ takiej dotacji nie jest zobowiązaniem wobec budżetu państwa. Ze względu na to, że zaksięgowanie takiej dotacji na koncie 224 powoduje wystąpienie salda strony Ma, które oznacza stan zobowiązań, należy dokonać przeksięgowania dotacji otrzymanych w grudniu za styczeń następnego roku na konto 909. Na koncie 224 ujmuje się także dotacje w części niewykorzystanej na cel, na który zostały przyznane.
Wpływy z tytułu subwencji w ciągu roku są księgowane z pominięciem konta 224. Jedynie część oświatową subwencji ogólnej otrzymaną w grudniu za styczeń następnego roku ujmuje się na koncie 224, a następnie pod datą ostatniego dnia roku przeksięgowuje się na konto 909. Subwencja oświatowa za styczeń następnego roku powinna być przekazana na rachunek budżetu do 25 grudnia roku poprzedniego. W związku z tym nie jest ona zobowiązaniem wobec budżetu państwa i z takich samych względów, jak otrzymane w grudniu za styczeń dotacje, powinna zostać przeksięgowana na konto 909.
Konto 224 służy m.in. do rozrachunków z tytułu dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa Na podstawie instrukcji sporządzania sprawozdania kwartalnego Rb-27ZZ należy przyjąć, że dochodami pobranymi na rzecz budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest tylko ta część dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, która jest należna budżetowi państwa. W instrukcji tej określono, że dochody wykonane w związku z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, należne jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią dochodów budżetu państwa.
Przyjmując założenie, że wpłaty na rachunek budżetu dochodów zrealizowanych przez jednostki budżetowe w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami jest księgowany na koncie 224 wystąpią następujące zapisy związane z rozliczeniem uzyskanych z tego tytułu wpływów:
– zobowiązania wobec budżetu państwa, w wysokości należnej budżetowi państwa – Wn 133, Ma 224;
– zobowiązania wobec innych jednostek samorządu terytorialnego, w wysokości należnej jednostek samorządu terytorialnego – Wn 133, Ma 224;
– przelewy dochodów należnych budżetowi państwa – Wn 224, Ma 133;
– zaksięgowanie dochodów należnych jednostce samorządu terytorialnego wg klasyfikacji budżetowej dochodów Wn 224, Ma 901.
Konto 224 służy także do rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu VAT. Na stronie Wn ujmuje się:
- przelewy VAT na rachunek urzędu skarbowego w wysokości wynikającej z miesięcznej deklaracji VAT- 7 sporządzonej przez Gminę Jednorożec, w korespondencji z kontem 133, - zakwalifikowany do zwrotu VAT podlegający rozliczeniu z jednostkami organizacyjnymi w wysokości wynikającej z miesięcznych deklaracji VAT -7 sporządzanych przez te jednostki, w korespondencji z kontem 226,
- VAT do zwrotu wykazany w deklaracji VAT-7 urzędu jednostki samorządu terytorialnego, w korespondencji z kontem 226.
Na stronie Ma ujmuje się:
- przelewy zwrotów VAT przez urząd skarbowy na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem 133,
- przeksięgowanie VAT podlegającego odprowadzeniu do urzędu skarbowego w kwocie wynikającej z miesięcznych deklaracji jednostek organizacyjnych innych niż urząd, w korespondencji z kontem 226,
- rozliczenie należnego VAT w zakresie wpływów ze sprzedaży opodatkowanej urzędu zrealizowanej w formie bezpośrednich wpłat na rachunek budżetu w części podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego, w korespondencji z kontem 901
Konto 224 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, saldo Ma oznacza stan zobowiązań budżetu.”
2) dodaje się konto 226 – Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi z tytułu VAT
„226 – Rozliczenia z jednostkami organizacyjnymi z tytułu VAT”
Konto 226 służy do ewidencji rozliczeń jednostki samorządu terytorialnego z jednostkami organizacyjnymi z tytułu VAT.
Na stronie Wn konta 226 ujmuje się:
- przeksięgowanie VAT podlegającego odprowadzeniu do urzędu skarbowego w kwocie wynikającej z miesięcznych deklaracji VAT-7 jednostek organizacyjnych innych niż urząd, w korespondencji z kontem 224,
- rozliczenie zwróconego przez urząd skarbowy VAT z innymi niż urząd jednostkami organizacyjnymi w formie przelewu środków na ich rachunki bankowe w celu dokonania zmniejszeń wydatków, w korespondencji z kontem 133,
- zarachowanie zwrotu VAT w części dotyczącej kwoty do zwrotu wykazanej w deklaracji urzędu jednostki samorządu terytorialnego, w korespondencji z kontem 902.
Na stronie Ma konta 226 ujmuje się:
- przelewy VAT na rachunek budżetu przez inne niż urząd jednostki organizacyjne w wysokości podlegającej odprowadzeniu na rachunek urzędu skarbowego, w korespondencji z kontem 133,
- VAT podlegający zwrotowi przez urząd skarbowy oraz podlegający rozliczeniu z jednostkami organizacyjnymi w wysokości wynikającej z miesięcznych deklaracji VAT-7 sporządzonych przez jednostki organizacyjne inne niż urząd, w korespondencji z kontem 224,
- VAT do zwrotu wykazany w deklaracji VAT-7 urzędu jednostki samorządu terytorialnego, w korespondencji z kontem 224.
Ewidencję szczegółową do konta 226 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie rozliczeń z poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi z tytułu VAT (poprzez dodanie do konta 226 numeru poszczególnym jednostkom).
Konto 226 może wykazywać dwa sald. Saldo Wn oznacza stan należności od jednostek organizacyjnych z tytułu VAT podlegającego odprowadzeniu na rachunek budżetu, wykazanego w miesięcznych deklaracjach VAT-7, lecz nie przekazanych na rachunek budżetu, a saldo Ma oznacza stan podatku podlegającego zwrotowi przez urząd skarbowy, nierozliczonego z jednostkami organizacyjnymi.
3) konto 901 – „Dochody budżetu” służy także do rozliczenia należnego VAT w zakresie wpływów ze sprzedaży opodatkowanej urzędu zrealizowanej w formie bezpośrednich wpłat na rachunek budżetu:
- w części podlegającej zmniejszeniu o VAT naliczony (Wn 901, Ma 902),
- w części podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego (Wn 901, Ma 224).
4) konto 902 – „Wydatki budżetu” służy także:
- do rozliczenia należnego VAT w zakresie wpływów ze sprzedaży opodatkowanej urzędu zrealizowanej w formie bezpośrednich wpłat na rachunek budżetu w części podlegającej zmniejszeniu o VAT naliczony (Wn 901, Ma 902),
- do zarachowania zwrotu VAT w części dotyczącej kwoty do zwrotu wykazanej w deklaracji urzędu gminy (Wn 226, Ma 902).
3. W załączniku Nr 5 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. dodaje się program komputerowy:
Program Rejestr VAT – służący rozliczania podatku naliczonego i należnego od 01.01.2017 roku. W tym celu prowadzone są dwa rejestry: sprzedaży i zakupów. W rejestrze sprzedaży wystawiane są dokumenty sprzedaży (podatek należny), natomiast do rejestru zakupów wprowadzane są dokumenty zakupu (podatek naliczony, podatek do odliczenia). Na podstawie zawartości obu rejestrów sporządzane są miesięczne deklaracje VAT-7. Program integralnie powiązany z programami Woda, Czynsze, Dzierżawa, Pozostałe usługi np. przydomowe oczyszczalnie ścieków. Zakupiony od firmy INFOSYSTEM Tadeusz i Roman Groszek, Legionowo.
4. w § 23 załącznika Nr 6 do Zarządzenia Nr 44/2012 Wójta Gminy Jednorożec z dnia 5 czerwca 2012 roku z późn. zm. do druków ścisłego zarachowania zalicza się również:
- zezwolenia na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
- wypis z zezwolenia na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
- zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
- wypis z zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym.
§ 3.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.
Wójt Gminy Jednorożec
/-/ Krzysztof Stancel
/-/ Krzysztof Stancel